روش تدریس حروف ناخوانا برای خردسالان
|
تذکراتی چند برای معلمین
در تهیّه پرسش لازم است به نکات زیر توجه شود:
الف ـ پرسش در ارتباط با متن درس باشد. ب ـ در حد فهم و درک دانشآموزان باشد. ج ـ جواب آن یک کلمة «بلی» یا «خیر» د ـ دانش آموزان را به فکر و کنجکاوی وا دارد. هـ ـ معلّم، خود جواب آن را بداند. و ـ مکمّل پرسش کتاب باشد. ز ـ وسیلة کمک به دانشآموز و تشویق آنها به فهم مواد درسی باشد. 5ـ تمرین و تکلیف: مؤثّرترین راه یادگیری برای دانشآموزان بعد از تدریس، همانا تکرار و تمرین میباشد. معلّم به وسیلة تمرین در کلاس و تعیین تکلیف، دانشآموزان را در راه تلاش و کوشش مثبت و مثمر برای یادگیری سوق میدهد. تکرار و تمرین در کلاس برای فهمیدن و یادگیری و در منزل برای تثبیت و دوام میباشد. تمرینی که در کلاس برای فهمیدن انجام میگیرد از ساده شروع و به مشکل ختم میشود و اضافه بر آن نباید دارای مطالب تدریس نشده و یا مبهم باشد و تمرینی که به عنوان تکلیف تعیین میشود باید با توجّه به نکات ذیل باشد: الف ـ هدف از تکلیف باید برای معلّم روشن باشد. ب ـ تکلیف وسیلهای باشد برای تمرین، تکرار، تثبیت و دوام آن چه را که یاد گرفتهاند، نه جبران نقایص کار معلّم و یادگیری آن چه که به آنها آموخته نشده است. ج ـ حدود انجام تکلیف باید از طرف معلّم روشن شود و دانشآموزان تکلیف را به درستی بفهمند. د ـ دانشآموزان را باید به ارزش و فایدة تکلیف و تأثیری که در پیشرفت یادگیری آنها دارد آگاه کرد، تا از این راه نسبت به انجام تکلیف علاقهمند شوند و در انجام آن احساس خستگی نکنند. هـ ـ در تعیین تکلیف باید به اختلافهای فردی دانشآموزان توجّه شود و مقدار تکلیف نباید باعث خستگی و کسالت آنها شود. و ـ تکلیفهای کتبی دانشآموزان باید از طرف معلّم مورد بررسی قرار گیرد و غلطها و اشکالهای آنها را گوشزد نماید. زـ تکلیف باید به گونهای باشد تا دانشآموزان را به تفکر و بررسی وا دارد. ح ـ نوح وظایف و تکالیفی که برای دانشآموزان تعیین میشود، باید با امکانات زندگی آنها متناسب باشد. مسلّماً برای دانشآموزانی که ناگزیرند پس از پایان درس، در امر تهیّه معاش و فعّالیّتهای خانوادة خود مشارکت داشته باشند تکلیفهای درسی زیادی نباید داد، معلّم باید وقت بیشتری را در کلاس، صرف تمرین و تکرار مطالب کند. امّا تمرین و تکلیف ساده خوانی قرآن: برای تسلّط بر ساده خوانی قرآن، تنها آشنایی با علامتها و قاعدههای مربوط به آن کافی نیست، زیرا آشنایی با آنها مقدّمهای است برای تلفّظ صحیح کلمات و آیاتی که آن علامتها و قاعدهها در آن به کار رفته است؛ از این رو بعد از آشنایی با آنها باید با انتخاب کلمات و آیاتی که علامت یا قاعدة تدریس شده در آن به کار رفته، در کلاس تمرین و تکرار کرد تا تسلّط کامل بر خواندن آنها پیدا کنند و با انجام تکلیف شب برای همیشه در ذهن آنها تثبیت و با دوام شود. در ساده خوانی قرآن با سه نوع تمرین سر و کار داریم: الف ـ تمرین در کلاس بعد از معرّفی علامت یا قاعده برای تفهیم و یادگیری آن. ب ـ تمرین در منزل برای تثبیت و دوام آن در ذهن. ج ـ تمرین قبل از شروع درس جدید برای ارزشیابی از میزان یادگیری و تسلّط دانشآموزان با علامت یا قاعدة تدریس شده. بیشک نحوة تمرین در مراحل فوق با یکدیگر تفاوت دارند و لازم است نحوة تمرین در هر یک از آن مراحل مورد بررسی قرار گیرد. تمرین در کلاس: با توجه به مشترکات فراوان قواعد املاء و انشای فارسی با عربی، بیشتر علامتها و قاعدههای سادهخوانی قرآن با علامتها و قاعدههای زبان فارسی یکسان و یا نزدیک به هم میباشند، از این رو ما میتوانیم بعد از معرفی هر یک از آنها، نظیر یا مشابه فارسی آن را یادآوری کرده و اگر تفاوت مختصری در شکل یا صدای آنها وجود دارد تذکّر دهیم و سپس آنها را روی کلمات قرآنی تمرین و تکرار کنیم تا کاملاً با آن آشنا شوند. تمرینهای اوّلیّه باید روی حروف و سپس از کلمات دو بخشی شروع و به ترتیب کلمات سه بخشی، چهار بخشی و ... ادامه یابد. و در صورت امکان، آیاتی که آن علامت یا قاعده در آن به کار رفته انتخاب و روی آنها تمرین شود تا دانشآموزان باورشان بیاید که یادگیری قرآن خیلی ساده و آسان است. لازم به یادآوری است که در انتخاب این آیات باید دقّت فراوان شود تا دارای علامت یا قاعده تدریس نشده نباشد و این کار از درس سکون به بعد راحتی امکانپذیر است. انتخاب کلمات برای تمرین باید با خود معلّم باشد تا دانشآموزان با دقّت علامتها و قاعدههای به کار رفته را تشخیص دهند، کلمات را ابتدا به صورت تفکیک و سپس ترکیب آنها را در مقابلشان مینویسیم تا در تشخیص علامتها و قاعدههای جدید با مشکلی مواجه نشوند و پس از آشنایی کامل، دیگر به صورت تفکیک نوشتن لازم نیست. تمرین در منزل: هدف از این تمرین تثبیت و دوام آن چیزهایی است که در کلاس آموختهاند. برای این مقصود از روشهای مختلفی میتوان استفاده کرد، برای نمونه: الف ـ برای خردسالان با نوشتن کلماتی به صورت تفکیک، میخواهیم تا آنها را با هم ترکیب کنند و بر عکس آن، با نوشتن کلماتی به صورت ترکیب میخواهیم آنها را به صورت بخش بخش تفکیک کرده و علامتها و قاعدههای مربوطه را با رنگ قرمز مشخّص کنند؛ برای بزرگسالان از آنها میخواهیم تا از قرآن کلماتی را انتخاب کنند که دارای علامت یا قاعدة تدریس شده باشد و از نوشتن کلماتی که دارای علامت یا قاعدة تدریس نشده است خودداری کنند. ب ـ از دانشآموزان میخواهیم تا یک صفحه از قرآن را انتخاب کنند و تنها حروفی را بخوانند که با علامت آن آشنا شدهاند، مثلا بعد از تدریس حرکات « ـَـِـُ »، آیات 2 و 3 سوره بقره را این گونه میخوانند. لـِ ـ کَ ـ کـِ ـ بـُ ـ رَ ـ بَ ـ ـهِ ـ هـ ُ ـ لـِ ـ مُـ نَ ـ نَ ـ یُـ ـ مِـ ـ نَ ـ بـِ ـ غَـ ـ بِ ـ وَ ـ یُـ نَ ـ ةَ ـ وَ ـ مِـ ـ رَ ـ زَ ـ هُـ ـ یُـ ـ فِـ ـ نَ و بعد از تدریس حروف مدّی « ـ ا، ـ ی، ـُـ و» این گونه میخوانند: ذ ـ لِـ ـ کَ ـ کِـ ـ تا ـ بُ ـ لا ـ رَ ـ بَ ـ فیـ ـهِ ـ هُـ ـ لِـ مُـ ـ قیـ ـ نَ ـ ذیـ ـ نَ ـ یُـ ـ مِـ ـ نُو ـ نَ بِـ ـ غَـ ـ بِ ـ وَ ـ یُـ ـ قیـ ـ مُوـ نَ ـ لـ ـ ةَ ـ وَ ـ ... تمرین قبل از شروع درس جدید: هدف از این تمرین آگاهی یافتن از میران پیشرفت دانشآموزان و کمک به آنها برای تقویت و تکمیل آموختههای جدید میباشد، در این مرحله دانشآموزان باید بتوانند کلیّة کلمات و آیاتی را که دارای علامتها و قاعدههای تدریس شده میباشند به طور صحیح بخوانند، از این رو دیگر روی کلمات ساده و به صورت تفکیک تمرین نمیکنیم بلکه با انتخاب کلمات مشکل و یا آیاتی که دارای آن نکاتند از تک تک افراد میخواهیم تا آنها را بخوانند و پس از آن که مطمئن شدیم همة دانشآموزان درس را یاد گرفتهاند، درس بعدی را شروع میکنیم. 6ـ ایجاد رقابت بین دانشآموزان بهترین راه برای جلب توجّه دانشآموزان، ایجاد رقابت بین آنها میباشد، و لیکن وظیفه معلّم است که از حسّ رقابت فقط به منظور به کار انداختن نیروها و استعدادهای باطنی ایشان استفاده نماید و بداند که در این امر باید کمال احتیاط و مراقبت را به کار بندد تا در تشویق یا تنبیه دانشآموزان زیادهروی نشود و هیچ یک از ایشان نسبت به دیگری حسود و بدخواه نگردد و آنها که عقبمانده و بیاستعدادترند احساس سرخوردگی و محرومیّت نکنند. این نکته را نیز باید به خاطر داشت که اگر دانشآموزی در مقابل کار خوب چنان که باید مورد تمجید و تشویق قرار نگرفت، آنقدرها عیب ندارد که دانشآموز مقصّری پیش از آن چه باید، مورد مؤاخذه و تنبیه واقع شود. 7ـ تنبیه دانشآموزان تنبیه در تربیت کودک و جوان اثر خاصّی دارد و انواع مختلف آن در هر عهد و زمان میان اقوام و ملل روی زمین مرسوم و متداول بوده است. سادهترین نوع تنبیه آن است که دانشآموز را در مقابل خطا و قصوری که نموده مسؤول دانند و عیب کار او را به وی تذکّر دهند، این رفتار عموماً برای جلوگیری از کارهای زشت و تشویق به اعمال پسندیده، وسیلة بسیار خوبی است. دیگر از تنبیههای مفید آن است که دانشآموز را وادار کنند کاری را که بد انجام داده از نو انجام دهد و این بار اشتباه و عیب خود را جبران نماید و البته در چنین مواردی مربّی با چند تشویق و راهنمایی و همکاری به کودک کمک رساند. معلّم نباید با ضربات دست و چوب، دانشآموزان را به علّت یاد نگرفتن درسها تنبیه نماید، چون فراگیری درسها کاری دشوار است و ترس از مجازات معلّم بر دشواری و کراهت آن میافزاید؛ ترس ممکن است دانشآموز را مانند ماشینی به کار وا درد ولی سبب علاقة وی به تحصیل نمیتواند باشد. ترس، جنبش و فعّالیّت فکر را فلج میسازد. 8ـ ارزشیابی معلّم از روش تدریس خود ارزشیابی منظّم و مستمرّ معلّم از عملکرد خود، به او این امکان را میدهد تا به تدریج نارساییهای خود را اصلاح کند و در جهت ارتقای سطح دانش و مهارت خود گام بردارد. برای این کار لازم است فهرست رفتارهایی را که در تدریس خوب باید به کار بسته شود، تهیّه نمود و سپس با تهیّة وسیلهای برای مشاهده و اندازهگیری، رفتارهای مطرح شده را مورد ارزشیابی قرار دهد. |
روش تدریس علامت مدّ
هدف: آشنایی مختصر با شکل و اسم علامت مدّ و جایگاه آن و تفاوتی که در تلفّظ به وجود میآورد، و در پایان درس از دانش آموزان انتظار میرود که: 1 ـ علامت مدّ و جایگاه آن را بشناسند. 2 ـ در تلفّظ حروف مدّی دارای علامت مدّ و بدون علامت مدّ، کاملاً آنها کاملاً روشن شود. 3 ـ فرق میان علامت مدّ بزرگتر و کوچکتر یا کلفتتر و نازکتر برای آنها کاملاً روشن شود. 4 ـ هر کلمهای در قرآن با علامت مدّ دیدند به راحتی تشخیص داده و به طور صحیح تلفّظ کنند. نکته: با توجّه به هدف کلی ما، آشنایی مختصر با علامت مدّ کافی است تا اگر دانش آموزان در ضمن قرائت قرآن با این علامت برخورد کردند، آن را بشناسند و بدانند که دلالت بر چه معنایی دارد. ان شاء اللّه بعد از تسلّط کامل بر ساده و روانخوانی قرآن کریم در درس تجوید با انواع مدّها و مقدار کشش و جزئیّات دیگر آن آشنا خواهند شد. مراحل تدریس علامت مدّ 1ـ برای هر یک از حروف مدّی که بعد از آن سیب مدّ آمده باشد یک مثال مینویسیم و از دانش آموزان میخواهیم تا آنها را به طور طبیعی بخوانند. 2 ـ علامت مدّ را معرفی و جایگاه آن را معیّن میکنیم. 3 ـ علامت مدّ روی حرف مدّی مثال اوّل قرار داده و مقدار کشش آن را با تلفّظ عملی خود و با کمک گرفتن از حرکت دست روشن میسازیم. 4 ـ میخواهیم تا نخست بدون علامت مدّ و سپس با علامت مدّ بخوانند. 5 ـ روی بقیّه مثالها همانند روش فوق عمل میکنیم. 6 ـ روی کلمات دیگر تمرین میکنیم. 7 ـ روی آیات قرآن تمرین میکنیم. روش تدریس علامت مدّ معلّم: همه با این کلمات «جاءَ، سُوءُ، جیءَ» در درسهای گذشته آشنا شدیم باهم آنها را بخوانید. دانش آموزان: جاءَ، سُوءُ، جیءَ. معلّم: در قرآن به علامتی با این شکل «ـ» به نام علامت مدّ برمیخوریم، این علامت بالای بعضی از حروف مدّی قرار میگیرد و باعث مدّ و کشش بیشتر حروف مدّی میشود. اگر روی الف مدّی قرار گیرد بهاین صورت تلفّظ میشود، (علامت مدّ را روی الف مدّی قرار میدهیم «جآء» و آن را تلفّظ میکنیم و با کمک گرفتن از حرکت دست مقدار تقریبی آن را روشن میسازیم) سپس میخواهیم تا دانش آموزان آن را بخوانند و در ضمن خواندن آنها با حرکت دست به آنها کمک میکنیم سپس با قرار دادن دست روی علامت مدّ و برداشتن آن میخواهیم تا باهم بخوانند روی بقیّه مثالها به همین روش ادامه میدهیم و پس از آن که مطمئن شدیم همة دانش آموزان درس را یاد گرفتهاند، نخست روی کلمات و سپس روی آیات قرآن تمرین میکنیم. در تمرین روی آیات باید دقّت کنیم دارای علامتها و قواعد تدریس نشده نباشد. تدریس علامت مدّ برای خردسالان تفاوت چندانی با بزرگسالان ندارد، تفاوت تنها در اسامی صداهای کشیده است که برای بزرگسالان به عنوان حروف مدّی و برای خردسالان به عنوان صداهای کشیدة (ـَـِـُ)مطرح میکنیم. و علاوه بر آن میتوانیم ریشة علامت مدّ را نیز برای بزرگسالان مطرح کنیم که از کلمه مدّ گرفته شده قسمت پایین میم و بالای دال را برداشته و مختصر کردهاند |
هدف: شناخت حروف ناخوانا در قرآن و آشنایی با موارد آنها میباشد. و در پایان از دانش آموزان انتظار میرود که: |
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
چند توصیه مهم به مربیان محترم آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم