پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

آموزش تدریس روخوانی قرآن کریم

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۳ ق.ظ

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

چند توصیه مهم به مربیان محترم آموزش روخوانی  و روانخوانی  قرآن کریم

1-   اولین جلسه کلاس را در باره وجوب صحیح خواندن قرآن ، اهمیت آن در فهم مراتب بالاتر، و ثواب قرائت ، تدبر ،  و حفظ قرآن با توجه به روایات وآسان معرفی کردن یادگیری قرآن، شناخت فراگیران و کسب اطلاع از میزان آگاهی هریک از قرآن اختصاص دهید.

2-   هرچند که ممکن است بارها و بارها تدریس کرده اید ولی از نوشتن طرح درس فراموش نکنید .

3-   فراگیران در اولین  جلسات مربی را زیر نظر دارند و مهارت و آمادگی اورا به طور غیر مستقیم مورد ارزیابی قرار می دهند . مثبت بودن شما در این ارزیابی کمک بزرگی برای ادامه راه آموزش خواهد بود لذا سعی کنید با آمادگی هرچه تمامتر در کلاس حاضر شوید.

4-   امروزه روشهای معلم محور زیاد مورد پسند نیست سعی کنید در روش تدریستان هرچه بیشتر فراگیران را به فعالیت و مشارکت ترغیب نمائید.

5-   استفاده از ابزار و امکانات کمک آموزشی مورد تأکید و توصیه است. لازم است از وسایل کمک آموزشی بویژه در موضوع تمرین قرائت آیات و سوره ها استفاده شود. در مراحل اولیه استفاده از ترتیل  استاد پرهیزگار بیشتر توصیه می شود .

6-   تا مطمئن نشوید که فراگیران موضوع یک درس را به خوبی یادگرفته اند درس جدیدرا شروع نکنید . یادگیری ناقص در آینده مشکل ساز می شود . براین باور باشید که در آموزش قرآن نمره قبولی 20 از 20 می باشد.

7-   به تفاوتهای صداهای عربی بویژه (کسره- ضمه وصدای بلند ا )و مخارج حروف توجه داشته باشید و در تلفظ خودتان کاملا رعایت شود تا فراگیران از تلفظ شما الگوبرداری نمایند. البته نیاز به آموزش مخارج حروف و صفات حروف در  مرحله روخوانی نیست  فقط خود شما باید رعایت کنید . آموزش صفات و مخارج حروف در مرحله روانخوانی انجام می شود.

8-   سعی کنید زمانهایی از وقت کلاستان را به داستانهای کوتاه قرآنی ، معماهای قرآنی و ... اختصاص دهید تا کلاستان از حالت خشکی و یکنواختی خارج شود .

9-   تشویق نقش بسزایی در یادگیری قرآن دارد سعی کنید از آن خوب استفاده کنید مخصوصا تشویقهای زبانی

10   سعی کنید در فراگیرانی که ضعیفترند این باور را ایجاد کنید که استعداد یادگیری کامل را دارند فقط سرعت یادگیری در آنها پایینتر است  . باید فراگیران شما به این باور  برسند که خداوند انسانها را متفاوت آفریده است و به هر کس امتیازات مخصوص خودش عطا فرموده است .

11-  سعی کنید  اول خودتان آداب قرائت قرآن ( با وضو بودن، صلوات و اعوذ بالله گفتن و در آخر صدق الله ..... گفتن را ) عمل کنید و از فراگیران بخواهید که آن را انجام دهند . برای توجه دادن فراگیران به اهمیت وضو داشتن حداقل یک بار بی وضو وارد کلاس شوید و  چون خواستید در س را شروع کنید بگوئید  که وضو ندارید و از کلاس خارج شده و وضو بگیرید و بعد درس را شروع کنید.

12-    سعی کنید پایان جلسه را با دعاهای قرآنی ختم کنید .

13-   چنانچه فراگیری در کلاستان غایب است سعی کنید  حداقل با تماس تلفنی  احوال اورا بپرسید و مشکل غیبتش را جویا شوید .

14-                       دوست شدن مربی با فراگیران، محبت ورزیدن ، با نشاط بودن باعث می شود که یک ارتباط عاطفی خاصی بین مربی و فراگیر ایجاد شود که کمک بسیار بزرگی دریادگیری فراگیر خواهد داشت . پس سعی کنید در کلاس این گونه باشید و هیچ وقت ناراحتیهای خارج از کلاس را به درون کلاستان نبرید.

15-شما ناخواسته الگوی رفتاری برای فراگیرانتان شده اید  لازم و واجب است که صفات زشت و ناخوشایند    ( تکبر ، خود خواهی ، غیبت ، عیب جویی ، مدگرایی و پوشیدن لباسهای فاخر و ...) را از خودتان دور کرده وخود را به اخلاق حسنه زینت  دهید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی