پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
پیوندهــا
دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آموزش ها

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما

ناهار وشام:

غذاهای گوشتی وترجیحا کباب شده  استفاده شودمانند جوجه کباب + سالاد بدون سس مایونز

سبزیجات زیاد مصرف شود – درغیراینصورت ازسوپ وآبگوشت هم بعنوان جایگزین مناسب میتوان

استفاده نمود.

غذاهای سرخ کردنی  کمتر باشد یا درکل استفاده نشود بهتر است

نوشابه از لیست غذایی حذف شود ودوغ جایگزین آن شود (البته سرد مصرف نشود )

همچنین نوشیدن آب خنک شده با دمای معمولی هوا  قبل ازتلاوت بسیارتوصیه می شود(البته نه بلا فاصله بعد ازصرف غذا )

صبحانه :

*حلیم -  عدسی – آش - پنیر وچای شیرین بدون گردو(قبل از مسابقه)

هیچ وقت نباید نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی داغ بخورند. *

*غذای چرب یا شور یا خیلی شیرین  قبل از مسابقه ممنوع است *

*تنقلات :خوردن اجیل، چیپس، تخمه ، پفک واز این قبیل خوراکی باعث خش دار شدن صدا میشود و نرمی صدا را از بین میبرد

*هویج ،خرما، شیرو عسل طبیعی به رفع گرفتگی صدا کمک می کند و آن را کاهش می‌دهد و استفاده از عسل طبیعی در "صبحگاه" باعث لطیف شدن صدا و تارهای صوتی می شود و از "اختلالات صوتی" نیز جلوگیری می‌کند .

استفاده ازشلغم ، کاهو ومیوه هایی مانند سیب ، موز وپرتغال شیرین وانجیر خشک سبب نرم شدن وآمادگی وشفافیت حنجره میشود

چند نکته در مورد بهداشت صوت

1)  همواره سعی کنید از بینی نفس بگیرید .

2)  سعی کنید همیشه در محیط مناسب نفس گیری نمائید ، در هوای سرد ، آلوده و ... نباشید .

3)  روز قبل از اجرا ، در یک اطاق آرام باشید و استراحت کنید و از صحبت زاد بپرهیزید ، چون هرگونه خستگی جسمی و روحی روی صوت شما اثر منفی می گذارد .

4)  از خوردن زیاد پرهیز کنید ، حتی المقدور غذاهای کم حجم و پرانرژی مصرف کنید . قبل از خواندن سعی کنید خیلی کم بخورید .

5)  از خوردن غذاهای ادویه دار ، ترشیجات ، غذاهای بسیار گرم و بسیار سرد حتی الامکان پرهیز کنید .

6)  در هنگام غذا خوردن صحبت نکنید ، چون مقداری هوا وارد شکم میشود که برای تنفس خوب نیست . چون اولا : نمیگذارد دیافراگم ، باز شود . ثانیا : حباب در دیواره شکم ایجاد می کند که ممکن است در تلاوت ایجاد اشکال کند .

7) از ورزشهای سبک استفاده کنید .

8) ویتامین c  استفاده کنید چون ویتامین c عروق را باز می کند .

9) از قرصهای مکیدنی ( پرتقالی ، نعنائی و ...) می توانید استفاده کنید . این قرصها خنک کننده گلو و بازکننده راههای تنفسی است .

10) اگر اسید معده شما بالا برود و سبب شود که عارق بزنید ، بدانید که این عارق ها برای صدایتان مضر است ، لذا برای درمان ، حتما به پزشک مراجعه کنید .

11)خوردن غذاهای خیلی سفت ، مثل نان سفت که مجبور شوید برای جویدن از فک و گلو زیاد کار بکشید ، قبل از خواندن هرگز توصیه نمیشود ، اما جویدن یک چیز نرم مثل آدامس قبل از خواندن وتمرین مفید است به شرطی که شیرینی آن را به دور بریزید .

12)مصرف نوشابه های گازدار به علت ایجاد عارق های متعدد مضر است .

13)در معرض دود سیگار قرار نگیرید ، چون دود سیگار برای کسانی که سیگاری نیستند مضرتر است .

14)اگر سرما خوردید و آب ریز نداشتید باید علت را بررسی نمائید .

15)اگر خلط زیاد دارید بخور بدهید .

16)ساعت اول روز و آخر روز تمرین نکنید .

17)از داد زدن دفعی بپرهیزید . ضمنا از زیر خواندن زیاد نیز بپزهیزید . مطمئن باشید زیر خواندن زیاد به صوت شما ضربه وارد میکند .

18)سعی کنید متعادل بخوابید و منظم .

19)از خشک ماند بیش از حد حنجره جلوگیری کنید. نمک زیاد نخورید ، چون دهان شما را خشک میکند .

20) روزانه 5 تا 7 لیوان آب مصرف کنید . تمرینات خود را در محیط نسبتا مرطوب انجام دهید . قبل از قرائت یک حوله یا پارچه مرطوب را جلوی دهان بگیرید و چند دم و بازدم مرطوب داشته باشید .


مطالب مفید تر

آنچه که مسلم است این است که خوراکیهای چرب وبیش ازحد روغنی حتی ساعاتی قبل ازاجرا می توانند باعث  ایجادافت  کیفیت صدای خوانندگان شوند.بااینکه می دانیم پربودن معده ودستگاه گوارش، حتی غذا خوردن درساعات نزدیک به اجراباعث ایجاد اختلال درایجاد فشار هوا درتنفس شکمی خوانندگان می شود ولی خواننده هایی هستند که مصرف غذای چرب حتی قبل ازاجراتأثیر بسزایی روی کیفیت صدایشان ندارد ولی اینکه درزمان طولانی  کیفیت صدایشان دچارافت می شودیاخیر درابهام است.قابل ذکر است که دود حاصل ازپخت غذای سرخ کردنی ونیز کباب وباربیکیووهمچنین دی اکسید کربن  حاصل ازسوختن ذغال مستقیماًاثری مخرب روی سیستم صوت انسان وحتی دستگاه تنفسی می گذارد وضرر بیشترازایجاد سرفه های حاصل از استنشاق این دود متجه خواننده می شود.ترکیب آبلیمو وچای های سرد (Herbal Tea) برای صدامفیدند.هردوی آنها احتمالاًبه عنوان داروهای آرام بخش (Demulcents) ورقیق کننده ترشحات می توانند بسیار مفید باشند.خوردن غذای زیاد قبل ازآوازخواندن ممکن است مسأله حمایت عضلات شکمی راتحت تأثیر قراردهد یارفلاکس را درهنگام وارد آمدن فشار برای انقباض عضلات شکمی تشدید کند.استفاده نادرست ازصداحین آوازخواندن:به طور کلی شایع ترین خطاهای فنی (Technical Errors) به صورت ایجاد سفتی (Tension) بیش ازحددرزبان، گردن وحنجره، حمایت تنفس شکمی ناکافی وبلندی بیش ازاندازه صدا است.این حالات بیشترروی قطعه هایی اتفاق می افتدکه به دلیل مشکل بودن، تمرین ومرورکمتری روی آنها صورت     می گیرد.ازبعد دیگر، دربرخی موقعیت ها مثل محیط های آکادمیک که رقابت وجوددارد،مربیان وهنرجویان دجار اشتباه می شوند.درچنین محیط هایی مربیان وهنرجویان نباید به فکرخود نماییباصدایشان باشند.مثلاًمربی بخواهد نشان دهد که سطح تمرین ها برای هنرجویان بسیار مشکل است یاآنقدر ساده است که درخور صدای خواننده نیست.همین مسأله می تواند به شکل عاملی درجهت استفاده نادرست ازصدا درآید.گاهی اوقات خوانندگان ازمحدودیت صدایشان ناراحت می باشند.مثلاًبرخی ازافراد درگروه باریتون خوان (Bariton) آرزو می کنند که ایکاش تنور (Tenor) می خواندند وسعی دراثبات این مطلب دارند که نوتهای اکتاوهای بالاتر رانیز به راحتی می توانند بخوانند (Performs).خوانندگان بادیگرمحدودیت ها نیز تصورات مشابهی دارند وبه تلاشی دست می زنند که صدایشان راتبدیل به ماهیتی غیر ازشکل واقعی آن کنند.تمام خوانندگان بیش ازآنچه که آوازمی خوانند صحبت می کنند.اکثر خوانندگان تمرین ناچیزی برای عادت گفتاری خود دارند.حتی اگریک خواننده درهنگام تمرین واجرای کنسرت ها به صورتی بی نقص ازصدای خوداستفاده کند، استفاده نادرست ازصدادرسایر موقعیت هامی تواند عامل ایجاد آسیب به صدا حین آواز خواندن گردد.
(اسفندیاراسکندری)

نظرات (۱)

۰۴ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۵ مرتضی رحمانی
خیلی متشکرم به درد خورد...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی