پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

آموزش فصیح خوانی -درس 1

پنجشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸ ق.ظ

در ادای حرکات کوتاه در زبان فارسی و عربی تفاوت محسوسی مشاهده می شود.به طوری که بدون فراگیری دقیق  ودرست آن، بیان کلمات وجملات قرآنی با لحن عربی میسر نمی باشد.البته این تفاوت در کسره و ضمه وضوح بیشتری دارد و به همین جهت ابتدا مسائل مربوط به کسره وضمه را مورد بررسی قرار    می دهیم.

ابتدا به تعریف این حرکات می پردازیم.

۱- کسره : کسره در لحن ولهجه زبان عربی عبارت است از یاء مدی منقطع. یعنی اگر یاء مدی را بدون کشش وتنها با یک ضرب ادا کنیم کسره عربی را به درستی خوانده ایم. به عبارت دیگر از کشش کسره عربی ، یاء مدی پدید می آید ولی کسره در زبان فارسی اینگونه نیست.

۲- ضمه در لحن ولهجه زبان عربی عبارت است از واو مدی منقطع. یعنی اگر واو مدی را بدون کشش وتنها با یک ضرب ادا کنیم ضمه عربی را به درستی خوانده ایم. به عبارت دیگر از کشش ضمه عربی ، واو مدی پدید می آید ولی واو در زبان فارسی اینگونه نیست.

۳- فتحه : فتحه در لحن ولهجه زبان عربی متمایل به کسره فارسی است و نباید دهان کاملا باز شود بلکه به عکس در بسیاری از حروف دهان بسته تر شده و به کسره فارسی میل می کند.در ضمن این حرکت نیز باید با یک ضرب ادا شود.البته این نکته را یادآور شویم که اکثر قراء از این قاعده در ادای فتحه عملا پیروی نمی کنند.

– تمرینات هر سه بخش مثل هم بوده وتفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. پیشنهاد می کنیم حروف الفبا را نوشته و هر کدام را با یک ضرب بخوانید.در ضمن برای تمرین حرکات می توانید به سوره انشراح،غاشیه،حمد و فلق مراجعه کنید.

– در کنار این مطالب حتما در حضور استاد رفع اشکال کرده وبه نوارهای تحقیق درسی استاد عبدالباسط یا استاد محمود خلیل الحصری مراجعه کرده و تمرینات را فراموش نکنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۱
(اسفندیاراسکندری)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی