پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

darsnameye hefz tartebi ghoran karim 017

کلیدهای موفقیت:

 ۱.راهکارهای جدید:حافظان میتوانند با خلاقیت و نوآوری راهکارهای متنوع و جدیدی مطابق ذوق و سلیقه ی خود در شباهت ها ایجاد نمایند.

 ۲.استفادا از تفسیر:مراجعه به تفسیر،مطالعه شان نزول آیات و دقت در موضوع و پیام آنها،نقش موثری در تشخیص و یاد آوری مشابهات دارد و تا حدود زیادی از اشتباه حافظ پیشگیری میکند.

 ۳.بررسی شباهت های ضروری:

همه ی موارد شبیه هم نیاز به بررسی و علامت گذاری ندارند. فقط آیه های مشابهی که حافظ درآنها دچار اشکال میشود مورد تاکید خاص و ویژه قرار میگیرند تا از تسلط براصل آیات و سایر محفوظات باز نماند.

 ۴.رعایت اعتدال:نبایدذهن را بیش از حد به ایجاد علامت ورمزگذاری مشغول کرد به گونه ای که از حداعتدال خارج شود. همچنین لازم است از قرار دادن رمزهای بیحاصل و خلاف شان قرآن پرهیز شود.

 ۵.تطبیق و یاد داشت:تطبیق آیات مشابه بایکدیگر،یادداشت موارد تشابه و تفاوت آنها و مرور این یادداشتها هرچند وقت یکبار درتسلط برآیات موثر خواهد بود.

 ۶.نوشتن درحاشیه قرآن:از نوشتن مشابهات در حاشیه و صفحات قرآن پرهیز شودوفقط درصورت اضطرار به نوشتن آدرس مواد ضروری اکتفا گرددوبعد ازتسلط کامل،آنچه نوشته شده پاک شود. 

 ۷. شباهت های عینی:برای ثبت آیه هایی که عینا تکرار شده اند وهیچ تفاوتی باهم ندارند،مانند آیه۴۷و۱۲۲بقره،موقعیت وجایگاه آنها بخاطر سپرده شود.

 ۸.تثبیت مشابهات:تاکید برآیه های مشابه درمباحثه،حضور درمسابقات و آزمون،شرکت در جلسات حفظ و پرسش و پاسخ درتثبیت مشابهات تاثیر گذار است.

 ۹.استفاده از کتاب معج المفهرس:

استفاده از کتاب معجم المفهرس میتواند در یافتن آدرس و جایگاه آیات مشابه به حافظ کمک کند.همچنین از آنجا که دراین کتاب ها بسیاری از آیه های مشابه درکنار هم و به ترتیب سوره ها نگاشته شده اند، می تواند یاریگر حافظ درتسلط هرچه بیشتر برآیات مشابه باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی