پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

آموزش حفظ قرآن کریم _حفظ شماره آیه

چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۵ ق.ظ

darsnameye hefz tartebi ghoran karim 09هدف اصلی از تلاوت قرآن،آشنایی با معارف عالی و بلندآن و تبعیت ازدستورات الهی است.حفظ متن آیات،زمینه ساز خوبی برای دستیابی به این هدف اساسی است. اما در کنار حفظ آیات موارد دیگری وجود دارندکه پرداختن به آنها خالی از منفعت نمیباشد. ازآن جمله حفظ شماره ی آیه،نام سوره و شماره جز است.

حفظ شماره آیه:

حفظ شماره ی آیه و تمرین و استمراردرآن موجب می شود با تلاوت آیه،شماره ی آن و با یادآوری شماره،خود آیه به تصویر کشیده شود. چنانچه روان شناسان نیز درمورد تداعی معانی دو موضوع نزدیک به هم میگویند: از تصور یکی ازآن دودیگری در حافظه ی ما تداعی میشود. این تداعی،حافظه را فعال مینمایدودریادگیری وحفظ نقش به سزایی دارد.

الف)فایده:

۱.این کار ممکن است در یاد آوری ابتدای آیه موثر باشد،به ویژه برای حافظانی که با فراموشی ابتدای آیه،تمام آن را فراموش می کنند؛یادآوری شماره آیه ممکن است موجب یاد آوری ابتدای آیه ودر نتیجه بازیابی همه ی آن در ذهن شود. 

۲.باحفظ شماره ی آیه،محفوظات دسته بندی میشود.این شماره بندی موجب تقویت رابطه و سرعت انتقال بین آیات بوده،به حفظ با کیفیت تر و آسان تر کمک میکند.

۳.اگرحافظ بخواهد آیه را برای خود یا افراد دیگر یاد آوری و معرفی نماید فقط استدلال بنام سوره کافی نیست؛بلکه بیان شماره ی آیه امکان دسترسی سریع تر به آن را فراهم میکند.

darsnameye hefz tartebi ghoran karim 06

ب)شیوه حفظ:

برای حفظ شماره ی آیه روش های مختلفی وجود داردکه ما سه شیوه را برمیشماریم.توجه به هریک ازین روشها ثمر بخش خواهد بود؛اما بنظر میرسد شیوه ی اول از سایر موارد موثرتر باشد:

۱.فرض میکنیم که شماره، جزخودآیه است.همانطورکه برای حفظ آیه چندبار آن را تکرار میکنیم،درادامه آن شماره را هم تکرار میکنیم تا همراه با آیه ی مورد نظر درذهن ثبت شود.

هنگام مرور نیز با تلاوت هر آیه، شماره آن را در ذهن یادآوری مینماییم تا هرچه بهتر در خاطر جایگزین شود.

۲.شماره تمام آیات حفظ نمیشود؛بلکه مثلا شماره های۱و۵و...را به ذهن میسپاریم؛آنگاه با محوریت شماره هایی که حفظ کرده ایم وسنجیدن سایر شماره آیه ها با آنها،همراه با تمرین و دقت،شماره ی سایر آیات نیز در ذهن جای خواهد گرفت.

۳.هنگام حفظ،شماره ی آیات را همراه با چند کلمه ی ابتدای آنها مینویسیم و با تمرین مستمربه ذهن میسپاریم سپس برای ثبت شماره ها درذهن،هنگام مرور همراه با یادآوری آیه،شماره آن رانیزدرخاطرمرور میکنیم.

darsnameye hefz tartebi ghoran karim 08

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی