پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی
أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب

مؤلف : احمد زینی دحلان مفتی شافعی مکه مکرمه

 نام کتاب : أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب

مؤلف : احمد زینی دحلان مفتی شافعی مکه مکرمه

مختصری از زندگی نامه مولف :

احمد بن زینی دحلان در سال۱۲۳۱هـ ق در مکه مکرمه به دنیا آمد و در سال ۱۳۰۴هـ ق در مدینه منوره از دنیا رفت و در همانجا مدفون شد.

آنچه سبب شده تا از وی به عنوان یک چهره ضد وهابی نام برده شود، تالیف دو کتاب در رد وهابیت است. یک کتاب او به نام فتنة الوهابیة می باشد که بیشتر به سیر تاریخی جنایات وهابیت و گوشه هایی از مبانی ایشان پرداخته است و کتاب دیگر او الدرر السنیه فی الرد علی الوهابیة نام دارد که در آن به اثبات جواز توسل و تبرک و زیارت پرداخته است و در پایان پیشگویی پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله را درباره وهابیت ذکر می کند.

چنانچه از تاریخ ولادت و وفات وی معلوم است، حیات او مصادف با دور دوم به قدرت رسیدن وهابیت (از سال ۱۲۳۶ه تا ۱۳۰۹ه) توسط (ترکی بن عبد الله) بوده است لذا وی از نزدیک در جریان امور قرار داشته است .

محقق کتاب در مقدمه این کتاب از وی به تجلیل نام برده و وی را شیخ الاسلام مکه مکرمه و اساتید مبرز آن زمان بر می شمارد .

یکی از کتبی که به قلم وی به رشته تحریر در آمده است، کتاب أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب علیه السلام می باشد.

معرفی اجمالی کتاب :

ابوطالب که نام اصلی ایشان عمران می باشد، پدر بزرگوار حضرت علی علیه السلام بوده و دارای مقامی بالا و بزرگی بود. ایشان از حامیان اصلی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دوران خفقان مکه ومدینه بوده و دفاع ایشان از وجود مقدس حضرت رسول صلوات الله علیه و آله نقش مهم ایشان و محبت ابوطالب علیه السلام به پیامبر را بیان می کند . متاسفانه از سوی برخی معاندین و کسانی که دشمنی دیرینه با خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علیه السلام دارند، نسبت به وجود مقدس حضرت ابوطالب علیه السلام شبهاتی را مطرح کردند که بدون دلیل بر وجود ایشان هجمه کرده و مطالبی بی اساس را بر علیه ایشان وارد می کند . هر چند از جانب علمای شیعه پاسخ این شبهات به کرات داده شده است، اما بعضی از اهل سنت نیز در مقابل این شبهات فاسد ایستاده و در مقام دفاع از آن حضرت بر آمده اند . یکی از این کتب، کتاب حاضر بوده که نوشته یکی از علمای اهل سنت و مفتی شافعی مکه مکرمه در دفاع از وجود مقدس حضرت ابوطالب سلام الله علیه نوشته است که در این نوشته به معرفی این کتاب می پردازیم :

معرفی تفصیلی کتاب :

این کتاب که با توضیح و تحقیق حسن سقاف شافعی از علمای بزرگ و محققین اهل سنت معاصر به رشته تحریر در آمده است، در چندین باب تدوین شده است که بدین شرح است :

فصل اول : ابوطالب حامی و یاور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم :

او در این باب در چند نقطه اصلی بحث خود را مطرح می کند . محقق قائل است حتی کسانی که قائل به عدم ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام هستند، آنان خود معترف اند که از حامیان و یاوران اصلی پیامبر، حضرت ابوطالب علیه السلام است .

سقاف دومین نقطه مهمی که در این فصل مورد بحث و بررسی قرار می دهد، اشعار ابوطالب پیرامون نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله است که دال بر ایمان ایشان است. وی از ابن کثیر دمشقی نقل می کند که شعر معروف ابوطالب علیه السلام در مورد پیامبر،  اولا بلاغت بسیار بالایی دارد و ثانیا کسی این شعر ار می تواند بسراید که هم نسب با آن حضرت صلی الله علیه و آله باشد .

در واقع وی با نقل کلام ابن کثیر تلویحا تصریح می کند که ابوطالب علیه السلام از منتسبین به پیامبر بوده و ایمان ایشان امری مسلم و قطعی است .

وی همچنین نقطه سومی را که مورد بحث قرار می دهد، یکی دیگر از اشعار حضرت ابوطالب علیه السلام است که دال بر ایمان ایشان است . وی همچنین کلامی از ابن کثیر را بدین صورت نقل می کند:

و اخباری که از حفظ و دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شده است بسیار مشهور و معروف است از جمله آن شعر زیر است...

سقاف شافعی چهارمین دلیل بر ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را، سال حزن می داند . وی می نویسد : زمانی که در یک سال هم حضرت ابوطالب علیه السلام و هم حضرت خدیجه از دنیا رفتند، آن سال را پیامبر به عام الحزن یعنی سال حزن و اندوه نام نهادند که خود حاکی از از دنیا رفتن دو فرد مومن بود . هم چنین در این فصل مطالبی پیرامون ایمان و حمایت حضرت را از کتب اهل سنت  ذکر می کند .

فصل دوم : بعضی آیاتی که معاندین گمان می کنند در شان ابوطالب علیه السلام نازل شده است :

در این باب محقق بعضی از آیاتی که معاندین گمان می برند که در شان حضرت ابوطالب علیه السلام نازل شده است را نقل و بعضا نظرات علمای اهل سنت پیرامون رد این گمان های باطل را نیز نقل می کند . وی همچنین شان نزول هایی که علمای اهل سنت در کتب خود ذکر کرده و گمان کرده اند که در مورد فلان شخص نازل شده و یا پیرامون فلان حادثه نازل شده در حالی که این چنین نبوده را نیز اشاره می کند .

او احادیثی که طعن در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام بوده و قصد دارد تا رحلت آن حضرت را بدون ایمان جلوه دهد را نقل کرده و صراحتا آنان را رد می کند . وی حتی بعضی از احادیثی که مخالفین به آن احتجاج می کند را ذکر می کند و تصریح می کند که این حدیث با آیات قرآن مخالف بوده و به شدت نقد و رد می کند .

 

فصل سوم : نظرات علماء پیرامون ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام:

در این باب به ذکر مواردی از نظرات و کتب علمای اهل سنت می پردازد که پیرامون ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام کتبی مستقل نوشته اند که محقق 8 کتاب را ذکر می کند و سپس متن اصلی کتاب آغاز می شود .

متن کتاب اسنی المطالب فی ایمان أبی طالب علیه السلام :

زینی دحلان در مقدمه کتاب خود هدف از تالیف کتابش را چنین می نویسد :

کتابی دیدم که علامه برزنجی پیرامون نجات پدر و مادر پیامبر صلی الله علیه و آله نوشته و در آخر کتاب خود پیرامون حضرت ابوطالب و نجات ایشان نوشته بود و دلایل او بر اساس کتاب و سنت و اقوال علماء بود و اگر کسی در ادله مخالفین و معاندین نگاهی بیاندازید با یقین در می یابد که آن حضرت نجات یافته است و حتی نصوص وارده تصریح در نجات آن حضرت دارد .... مطالبی را از دیگر کتب مخصوصا دو کتاب المواهب اللدنیة و السیرة الحلبیه به نحو مختصر ولی در عین حال نافع انتخاب کردم و نام آن را أسنی المطالب فی نجاة أبی طالب گذاشتم .

مولف ضمن بیان مقدمه ای علمی،در صدد است تا بحث ایمان و نجات حضرت ابوطالب علیه السلام را نقل و به ذکر ادله بپردازد .

وی همچنین می نویسد :

علامه برزنجی ابتدا با دلایل و براهینی ایمان ابوطالب را به اثبات رسانده و سپس به اثبات نجات او پرداخته و از ارجح اقوال علماء و محققین استفاده کرده است.

وی سپس ابتدا ایمان را تعریف کرده و سپس به تعریف اسلام می پردازد . وی سپس به این نکته اشاره می کند که آیا اقرار و بر زبان جاری کردن شهادتین شرط است یا خیر و سپس به ذکر اختلاف علمای اهل سنت پیرامون این قضیه می پردازد و از مجموع سخنانی که نقل می کند، و همچنین روایاتی را که ذکر می کند تصریح می کند که اقرار  به زبان در مورد شهادتین شرط نیست .

وی همچنین می نویسد که برزنجی بابی مستقل را در کتاب خود تدوین کرده که اگر کسی ذره ای ایمان در دلش باشد در آتش جهنم ابدی نخوهد بود. وی بعد از نقل کلام علما باز هم نتیجه ای گرفته و می نویسد : اگر کسی از روی عناد نباشد و با عذری شهادتین را ترک کند و قبلش به ایمان مطمئن باشد، این شخص کافر نبوده و اگر در این حالت کلمه ای کفر آمیز نیز بگوئید ضرری به او نمی رسد و باز هم مومن است .

یکی دیگر از استدلالات مولف برای تثبیت ایمان ابوطالب علیه السلام، روایاتی است که از پیامبر نقل کرده که خود دال بر ایمان ایشان و مملو بودن قلبش از توحید می باشد . وی نقل می کند که روزی ابوطالب علیه السلام مریض شد و از پیامبر درخواست دعا کرد . پیامبر در حق عموی خود دعا کرده و شفا یافت . آیا می توان بگوئیم که نستجیر بالله پیامبر برای یک شخص غیر مومن دعا کرده است و خدوند دعایش را پذیرفته است؟!

وی همچنین نقل می کند که ابوطالب علیه السلام فرزند خود جعفر را به نماز خواندن همراه پیامبر صلی الله علیه و آله امر می کرد و می نویسد : آیا ممکن است کسی فرزندانش را به نماز خواندن پشت سر پیامبر تشویق و ترغیب کند در حالی که خودش غیر مومن باشد؟! همه اینها دلیل بر این است که قلب ابوطالب لبریز از ایمان به پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است  .

مولف چنانچه سقاف نیز اشاره کرد، متذکر می شود در سالی که حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه علیهماالسلام از دنیبا رفتند پیامبر آن سال را عام الحزن نامیدند .

زینی دحلان همچنین اشعاری که دال بر ایمان آن حضرت بوده است را نیز متذکر می شود و تصریح می کند این اشعار از کسی سروده نمی شود مگر کسی که با ایمان باشد .

وی روایتی از پیامبر را در کتاب خود به نقل المناقب ذکر می کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : روز قیامت از پدر و مادر و عمویم شفاعت می کنم . زینی دحلان همچنین می نویسد : حضرت علی علیه السلام زمانی که خبر رحلت ابوطالب را به پیامبر رساند، آن حضرت گریه کرد و به حضرت علی علیه السلام فرمودند : برو و پدرت را غسل بده و کفن کن و به خاک بسپار که خداوند او را آمرزیده است .

مولف تصریح می کند زمانی که ابوطالب علیه السلام از دنیا رفت، آزار و اذیت قریش بر پیامبر زیاد شد چرا که ابوطالب از حامیان اصلی پیامبر صلی الله علیه و آله بود و مشرکین و کینه توزان کینه هر دو را در دل داشتند و پیامبر در فراق عموی خود در مقابل این آزار و اذیت مشرکین فرمودند : ای عمو! چقدر زود فراق تو را دریافتم .

وی همچنین به طور مفتصل تر از قبل؛ آیاتی که دستاویز معاندین شده و آنان برای خدشه دار کردن ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام به کار می برند را ذکر و ضمن بیان نقد های علامه برزنجی، خودش نیز کلمات مخالفین را نقد و ضمن بررسی، رد می کند .

وی می نویسد : علامه بزرنجی در اول رساله خود که در مورد نجات پدران و مادران نوشته است، می نویسد : آباء و اجداد همگی بر توحید از دنیا رفته اند .

مولف بابی جدید را ذکر می کند و آن اینکه عبدالمطلب، جد پیامبر بر دین توحید بوده است و موحد بوده و از طرفی چون ابوطالب فرزند آن حضرت بوده و همچنین رفت و آمد پیامبر نزد آن بزرگواران، با استناد به روایاتی بر اساس کتب اهل سنت، به موحد بودن عبدالمطلب و ابوطالب می پردازد.

مولف از قول علامه بزرنجی با استناد به روایتی از پامبر اکرم صلی الله علیه و آله می نویسد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که مویی از موهای من را آزار دهد مرا آزار داده است وداشتن بغض ابوطالب و صحبت کردن در مورد ایشان، موجب آزار و اذیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و آزار و اذیت فرزندان آن حضرت در همه زمان ها می شود .

وی برای کلام خود موید آورده و می نویسد : آنچه بر نجات ابوطالب نیز اشاره دارد، کلام بسیاری از علما همچون قرطبی و شعرانی و سبکی و بسیاری دیگر است . وی همچنین می نویسد : کسی که اسلام و ایمان به خداوند متعال داشته باشد، با ذکر این همه ادله و براهین که علامه برزنجی ذکر کرد، در میابد که ابوطالب از نجات یافتگان بوده است .

وی همچنین در این باب روایاتی را متذکر می شود که شفاعت پیامبر در حق هیچ مشرکی نبوده و فقط آن حضرت در حق غیر مشرک شفاعت می کردند و از طرفی با روایت صحیح ثابت شد که پیامبر ابوطالب را شفاعت کرده است . پس نتیجه گرفته می شود که ابوطالب مشرک نبوده چرا که شفاعت پیامبر شامل حال او شده است .

زنی دحلان تا به اینجا سخنان کلامه بزرنجی را نقل می کند و سپس در تکمله ای که خودش نوشته است، پیرامون شخصیت نویسنده سخن می گوید .

وی ابتدا زندگی نامه ای نسبتا مفصل از مولف اصلی رساله نجاة الابوین یعنی علامه برزنجی نقل کرده و سپس خاندان، فرزندان و تالیفات و همچنین مقام علمی او را متذکر می شود .

همچنین در پایان کتاب خلاصه ای زندگانی مولف کتاب اسنی المطالب، یعنی جناب احمد زینی دحلان  و کتبی که وی به رشته تحریر در آورده است مذکور است .

برای دانلود کتاب برروی لینک زیر کلیک کنید :

 دانلود کتاب با فرمت PDF

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۰۱
(اسفندیاراسکندری)

رد وهابیت

وهابیت

وهابیت باطل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی