پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

کتاب رمزهای آیات مشابه

دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸ ق.ظ

از کتاب «رمزهای آیات مشابه» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم رونمایی شد. این کتاب که توسط انتشارات جامعه القرآن الکریم منتشر شده است هم اکنون آماده توزیع در سراسر کشور می باشد. علاقمندان می توانند برای تهیه آن به تلفن:02537746882 تماس بگیرند. گفتنی است از این کتاب در نخستین جشنواره ملی شیوه های نوین آموزش قرآن ، تقدیر شد. در ضمن اعضاء موسسه جامعه القرآن الکریم می توانند این کتاب را با تخفیف 35 درصدی دریافت نمایند.


 

بی‏ تردید یکی از پرسش‏های مهم و کلیدی، که ذهن هر حافظ قرآنی را به خود معطوف می‏کند شیوه حفظ آیات مشابه است، در یک تعریف کلی آیات مشابه به عبارات، آیات و صفحاتی از قرآن کریم اطلاق می‏شود که کلمات و جملات آنها شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که همین شباهت‌ها ذهن را هنگام مرور و یادآوری، با مشکل مواجه می‏سازد.

در توضیح باید گفت؛ با افزایش حجم محفوظات، حافظ با آیاتی مواجه می‏گردد که شباهت زیادی با آیات دیگر دارند، در نتیجه، ذهن خطا می‏کند و ناخواسته به آیه‏ای مشابه و یا سوره‏ای دیگر منتقل می‏شود، در این صورت، اگر حافظ نتواند با شیوه‏هایی همچون توجه به معنای آیات، تکرار زیاد، نشانه‏گذاری و ... میان این‏گونه آیات تفکیک کند گرفتار نوعی هرج و مرج ذهنی می‏شود که بر اثر آن، فشار روحی زیادی را متحمل می‏شود تا آنجا که گاه، فرد بر اثر تکرار این حالت، خود را فاقد توانایی لازم برای ادامه مسیر فرض کرده و بسیار دیده شده است که در نهایت از ادامه حفظ باز می‏ماند.

انتشارات جامعه القرآن در راستای رفع این سختی و مانع بزرگ در بخش حفظ، کتاب «رمزهای آیات مشابه» را به قلم حجه الاسلام والمسلمین حسین ابراهیم نژاد- که خود از حافظان و اساتید قرآن کریم هستند- به جامعه قرآنی تقدیم می کند به امید آنکه این مجموعه، اندکی از دشواری‏های حفظ بکاهد و افق جدیدی، مقابل حافظان قرآن کریم بگشاید. در این کتاب تلاش شده تمام آیات مشابه ای که مورد نیاز حافظ است جمع‌آوری و سپس موارد تشابه و تفاوت آنها مشخص و سپس رمزهائی بسیار «ساده» و در عین حال «کاربردی» ارائه گردد. همچنین در این کتاب از 72 روش برای رمزگذاری میان آیات استفاده شده که در نوع خود بی‌نظیر است؛ در مقدمه کتاب به این روش‌ها اشاره شده است و این روش‌ها علاوه بر تنوع از سادگی خاصی برخوردار بوده و به ‌راحتی در ذهن جای می‌گیرند و همگان از هر صنف و قشری می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. همچنین شیوه نگارش این کتاب به گونه‌ای است که آیات مشابه در کنار هم و با ترتیب سوره‌ها به نگارش درآمده‌اند لذا حافظ می‌تواند با توجه به دسته بندی کتاب، به‌طور چشمگیری بر آیات مشابه تسلّط یابد، خصوصاً حافظی که هنگام تلاوت، به جای آیه مورد نظر، مشابه آن را می‌خواند در حالی که جایگاه آیه مشابه را نمی‌داند، بنابراین به‌ همراه داشتن و مراجعه به کتاب حاضر به همه حافظان محترم توصیه می‌شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۷
(اسفندیاراسکندری)

نظرات (۲)

ببخشید این کتاب برا رمزگذاری آیات مشابه می باشد ؟و اگر بخواهیم به این کتاب دسترسی داشته باشیم چه کار کنیم و از کجا  تهیه کنیم ؟؟؟
پاسخ:
باسلام با انتشارات جامعه القرآن تماس بگیرید
۱۲ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۲ معصومی مهر
سلام
ماهم دسته بندی آیات مشابه را در وبلاگمان داریم که از ابتدای سوره بقره شروع کرده ایم.البته به تدریج در وبلاگمان به نام وبلاگ قرانی فاطمه و زهرا معصومی مهر (http://hrmasomi.roomfa.com/Category/4 ) قرار می دهیم لطفا مطالعه فرمایید ونظر اصلاحی خودرا نیز بفرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی