پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

طنین صدا

سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۴۷ ق.ظ

طنین صدا در اینجا منظور موج صداست. احتمالا با توصیه خواندن در فضای باز روبرو شده اید. یا اینکه به شما توصیه شده که در اتاقی تمرین داشته باشید که حتی دیوارهای آن هم از موکت و پرده و پارچه باشد. اما اگر مشتاق طنین صدا هستید به یاد داشته باشید که خواندن در فضای باز یا در مکانهایی که چنین ویژگیهایی را برای شما ایجاد می کند باعث باز شدن صدا می شود اما طنین صدا را کاهش می دهد. شما چطور می توانید هم در فضای باز تمرین کنید هم موجهای زیبایی را در صوت خود ایجاد کنید؟ بلکه انسان در فضای باز، رغبت حتی تمرین ریزه کاری های صوت را هم ندارد.
وقتی در فضای باز تمرین می کنید مجبورید کلمات را با فشار پرتاب کنید که در اینصورت انعطاف صدا و نوسان‌های آن از بین می‌رود، صدا حالتی یکنواخت تولید می‌کند، گفتار حالت آواهای حماسی می‌یابد. تنش در گردن بوجود می آید و به حنجره ضربه مخرب وارد می گردد.
پس مکانی برای تمرین مناسب است که مقدارکمی(کم) موجب پیچیدن صدا در فضای آن محیط شود. تقریبا حسینیه های بزرگ یا مساجد ساخت جدید که دارای سالنها و سقف بلند هستند معمولا مناسب است.
اما این توصیه را هم بطور کامل رد نمی کنیم که در فضای باز تمرین نشود، بلکه برای افرادی که صدای خفه ای دارند یا بقول معروف صداشون در نمیاد، به مقداری معین تمرین در فضای باز لازم است. مثلا هفته ای یکی دوبار برای باز شدن صدا و افزایش توان و قدرت صدا می توان اینکار را انجام داد.
برای افزایش طنین و تمرین جهت ایجاد موجهای صوتی پیشنهاد می شود که موسقی پاپ مثلا از استاد بنان را که اغلب افراد با آن آشنایی دارند به ذهن بیاورید و نزدیکترین طنین های صوتی را در قرائت قاری مرجع تقلید خود پیدا کنید و روی آن طنین تمرین نمایید. یا آهنگ موسقی پاپ را روی کلمات عربی مد دار انتقال دهید ولی با لحن عربی همان طنین را اجرا کنید. مثلا کلمه "ضرآء" "سرآء" و... را با لحن عربی اما با تن صدای پرحجم(که از ویژگیهای موسقی پاپ است) شروع به خواندن کنید و علامت مد را در این کلمات با آهنگ موج دار بکشید.
برخی قاریان برای افزایش قدرت صدای خود از ابتهال در تمرینهای خود استفاده می کنند. شما نیز می توانید ابتهالهایی را که دارای طنینهای موجدار است انتخاب و با آن تمرین طنین صوت داشته باشید.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۴
(اسفندیاراسکندری)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی