پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

نکته های مهم درخصوص سلامتی حنجره

شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

نکته های مهم درخصوص سلامتی حنجره

نوشیدن تقریباً هشت لیوان آب در طی شبانه روز برای تامین رطوبت و نرمی گلو الزامی است. *نوشیدنیهای الکلی و کافئین دار و چای و قهوه دارای خاصیت ادرار آور بوده و باعث تغلیظ ترشحات بدن می شود.

*الکل غشای مخاطی گلو را تحریک می کند



*در مسافرت با هواپیما بدلیل پایین بودن رطوبت درون هواپیما مصرف مقادیر بیشتری از آب ضروری است.
*از عواملی که باعث از دست رفتن آب بدن می شوند، مانند غذاهای شور بپرهیزید.
*غذاهای تند و ادویه دار بسیار کم مصرف کنید، زیرا اینگونه غذاها باعث حرکت اسید معده به مری وگلو می شوند.

*از مصرف مواد غذایی خلط آور مثل محصولات لبنی، بخصوص در ساعات قبل از خواندن پرهیز کنید.
*مصرف زیاد حبوبات، میوه جات و سبزی ها را در برنامه غذایی خود منظور کنید. این مواد غذایی علاوه بر اینکه محتوی ویتامین A، Eو Cهستند، همچنین غشای مخاطی گلو را پایدار نگه می دارند.
*مصرف برخی داروها ممکن است صدا را بطور دائم خراب کند، بویژه هورمونهای مردانه، مثل آن هورمونهایی که برای درمان سرطان رحم یا تعدیل جنسی پس از یائسگی به زنان تجویز می شوند. مشکلات مشابهی در مورد استروئیدهای آنابولیک، که آن هم از هورمون های مردانه است، و بطور غیر مجاز توسط ورزشکاران پرورش اندام استفاده می شود، وجود دارد.
*داروهای ضد حساسیت باعث خشکی، افزایش گلو صاف کردن و سوزش، و اغلب افزایش گرفتگیگلو می شوند.
*آسپیرین باعث خونریزی تارهای صوتی می شود، زیرا حاوی مواد ضد انعقاد خون است که برای بیماران عروقی تجویز می شود.
*داروهای استنشاقی که برای تنگی نفس و آسم استفاده می شوند، اغلب باعث التهاب حنجره می شوند. بسیاری از داروهای عصبی، روانی و تنفسی، روی صدا تاثیر می گذارند.
*مصرف مقدار فراوان میوه و سبزی تازه حدود پنج وعده در روز بسیار مناسب است.
*خوشحال بودن و انرژی روانی مثبت قبل از خواندن موثر است.
*استفاده از ویتامین C– برای اثر بخشی بهینه همراه با کلسیم و منیزیم، استفاده از روی(سولفات روی) یا نمک اسید گلوکونیک روی و نیز استفاده از ویتامین A- که اکثراً مشتق شده از روغن طبیعی ماهی است برای حنجره مفید هستند.
*پس از فعالیتهای بدنی، خود را گرم نگاه دارید و با بدن عرق کرده، در معرض هوای آزاد قرار نگیرید.
*اگر با شخص سرما خورده در تماس بودید، دستان خود را با صابون شسته و نیز بخور کنید تا بیماری به شما سرایت نکند.
*تا پنج روز پس از ظهور بیماری، ویتامین Cمصرف کنید.
*خوب بخورید، به قدر کافی استراحت کنید و شاد باشید.
*به هنگام سرماخوردگی ‌استراحت زیاد، مصرف فراوان مایعات و قرقره کردن آب نمک ولرم، به بهبود علائم کمک می‌کند.
*تنها در مواردی که به دنبال عفونت ویروسی،‌ عفونت باکتریایی نیز بروز می‌کند،‌ آنتی‌بیوتیک‌ها مفید واقع می‌شوند.
*برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی، بدن باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.
*دخانیات استعمال نکنید و در معرض دود استعمال دیگران نیز قرار نگیرید. استعمال دخانیات نه تنها باعث سوزش و خارش مزمن می شود، بلکه علاوه بر آن می تواند باعث دگرگونی بافت سلولیتارهای صوتی گردد. شکل سلولهای مخاطی تغییر می کند و به چیزی بسیار متفاوت از سلولهای طبیعی تبدیل می شوند که به آنها سرطان حنجره می گویند.
*بهترین تکنیکهای تنفسی را برای آواز خواندن یا صحبت کردن به کار ببرید. بسیار مهم است که صدای خود را با نفسی عمیق از دیافراگم تقویت کنید. صحبت کردن از طریق گلو و بدون پشتیبانی توسط نفس، فشار شدیدی به صدا وارد می آورد.
*در هنگام تولید صوت، فشار را بر روی عضلات بزرگ شکم متمرکز کنید، نه روی عضلات کوچک گلو. *به جای اینکه روی مقدار هوایی که می توانید به داخل ریه ها بکشید اهمیت بدهید، باید به چگونگی بیرون دادن هوا اهمیت قائل شوید. *تمرکز صدا باید به سمت بیرون باشد، نه در فضای بینی یا گلو. ته گلوی خود را باز کنید صریحاً صدا را بیرون بدهید. و بهترین نوع صدا زمانی است که شما صدای خارج شده را در برخورد با سقف دهان خود احساس کنید. *برخی از حنجره ها نسبت به مواد خمیر دندان حساس هستند، لذا اینگونه افراد قبل از اجرا در صورت نیاز به مسواک زدن، بدون خمیردندان اینکار را انجام دهند.
*در محل سکونت خود از مرطوب کننده هوا استفاده کنید. این امر بخصوص در زمستان یا مناطق خشک اهمیت بسیاری دارد. رطوبت مطلوب سی درصد است.
*ورزش باعث افزایش استقامت و قدرت عضلات شده و به تنفس و حالت بدنی بهتر کمک می کند.
*اقامت در محیط های آلوده، کهنه و سربسته، به دلیل وجود گرد و غبار و آلرژیها، موجب اختلال در امر بهداشت راههای هوایی می شود.
*استنشاق آلاینده های محیطی و شغلی و از همه مهمتر استعمال دخانیات(چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم یعنی در معرض دود آنها قرار گرفتن) در درازمدت نیز موجب تغییرات بافتی جدی در راه های هوایی منجمله طنابهای صوتی می گردند.
*قرار داشتن صدا در معرض تحریک کننده های محیطی، یک عامل شناخته شده در کارکرد بد صدا است. دود، خشکی، آلودگی ها و ذرات آلرژی زا ممکن است باعث گرفتگی صدا، گلو صاف کردن های پی در پی و خستگی صدا شوند.
*هنگام خواندن، تنفس از راه بینی به جای دهان، باعث ورود هوای گرم، مرطوب و تصفیه هوا می شود.
*میزان تمرینات نباید بیش از حد باشد. درس های کمتر و حرف زدنهای کمتر، از فشار آوردن به صدا و خشدار نمودن آن جلوگیری می کنند.
*تمرینات خود را قدم به قدم پیش ببرید.
*بین فواصل اجرا استراحت کنید. خصوصا اگر زیاد با حنجره خود کار کرده اید خواب تجویز مناسبی ست. برای افرادی که تمرینات سنگین دارند خواب موثر ولی برای افرادی که تمرین کمی دارند خواب باعث افت بیشتر صدای آنها می شود. لذا در صورت تمرین نداشتن بهتر است چند ساعت قبل از اجرا بیدار ماند تا لااقل حنجره با حرف زدن کمی گرم شود.
*از تولید صداهای عجیب و غریب و همچنین گلو صاف کردن های بیش از حد خودداری کنید.
*در هنگام صحبت کردن شدت صوت را پایین نگاه دارید و اگر احساس می کنید گلویتان خشک، خسته، و یا گرفته است، از صحبت کردن دست بکشید.
*از صحبت کردن و آواز خواندن در محیط های پر سر و صدا خودداری کنید تا زیاد به حنجره شما فشار وارد نشود. صحبت کردن های طولانی مدت و در دراز مدت می تواند زمینه ساز ایجاد آسیب های جدی در طنابهای صوتی و تغییر صدای فرد شود.
*وقتی از حنجره استفاده نمی کنید، به آن استراحت بدهید.
*از صدای خود بیش از اندازه کار نکشید. در هنگام گرفتگی صدا از خواندن و صحبت کردن بپرهیزید.
*هنگام صحبت با تلفن، گوشی تلفن را با گردن بین سر و شانه نگه ندارید، زیرا اینکار باعث فشار و کشیدگی عضلات گردن می گردد.
*در فصل سرما بهترین اقدام برای سلامتی حنجره، گرم نگه داشتن آن است.
*در فصل سرما هر شب از چند قطره محلول دهان شویه پرسیکا به همراه مقدار کمی آب جهت رفع انواع ویروسها و باکتریهای مخرب که احتمال سرایت آنها در روز وجود داشته استفاده کنید. خصوصا زمانی که احساس می کنید به گلو درد می خواهید مبتلا شوید. در این شرایط می توانید از آبگرم و آبلیمواستفاده کنید.
*اگر به غرغره کردن نیاز دارید، از محلول آب نمک استفاده کنید.
*از دهان شویه های خوشبو کننده دهان و مواردی که حاوی الکل یا محرک های شیمیایی هستند اجتناب کنید. بوی بد دهان ممکن است دلایلی داشته باشد که این خوشبو کننده ها نمی توانند آنها را مداوا کنند. این دلایل ممکن است عفونت جزئی در بینی، سینوزیت، لوزه، لثه، یا ریه ها بوده و یا ممکن است بدلیل برگشت اسید معده به مری و گلو باشد.
*برخی درمان های دارویی می تواند از طریق خشک کردن غشای مخاطی تارهای صوتی، یا تولید رطوبت زیاد در این تارها، روی صدا تاثیر بگذارد. برخی داروها نیز باعث گرفتگی صدا بدلیل عفونت های تخمیری می شوند. از این قبیل داروها می توان از داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری، داروهای آلرژی و آسم، داروهای ادرار آور، داروهای ضد فشارخون و داروهای ضد احتقانهای بینی نام برد که همگی می توانند باعث تغلیظ ترشحات بدن گردند. در این حالت ممکن است بیمار در حین صحبت کردن، مجبور به استفاده نامناسب و توأم با فشار از حنجره شود که در صورت تکرار قادر به ایجاد ضایعات ماندگار روی طنابهای صوتی است.
*از گلو صاف کردن های پی در پی، جیغ زدن و فریاد کشیدن و تقلیدهای نامناسب صوتی اجتناب کنید.
*قبل از اجرا یا تمرین سخت، صدای خود را با ۱۰- ۵ دقیقه تحریرهای نرم گلویی با دهان بسته، گرم کنید.
منابع اصلی طبیعی تامین‌کننده ویتامینها خصوصا ویتامین ث که در درمان سرماخوردگی موثرند:
*پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم. (دریافت زیاد و منظم ویتامین ث به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند)
*غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوب یکی از ویتامین‌های گروه ب به نام پانتوتنیک اسید هستند. (کمبود پانتوتنیک اسید، سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود)
*سیر، دارای آهن، روی و آلیسین است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.
*ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین تخم کتان،‌ دانه کدو حلوایی و روغن شاه‌دانه نیز از دیگر منابع خوب امگا ۳ هستند.
*دانه کنجد، تخمه کدو حلوایی و آفتاب‌گردان منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. این اسید‌های چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.
*جگر، کره و تخم‌مرغ منابع ویتامین آ هستند. هویج، انبه، سیب‌زمینی،‌ زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین‌کننده بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان با کاهش ذخایر ویتامین آ مرتبط است.
*مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات و مخلوطی از حبوبات مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار، تامین کننده پروتئین هستند. کمبود دریافت پروتئین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.
*گوشت، شیر، غلات و حبوبات تامین کننده ویتامین‌های ب‌ـ۶ و پانتوتنیک اسید هستند که برای تامین سلامتی سیستم ایمنی از اهمیت بسیاری برخوردارند.
*غلات، نان و عصاره مخمر،‌ تامین کننده اسیدفولیک هستند که برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. به علاوه چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع کلم منابع خوب فولات (فرم طبیعی اسید فولیک) هستند.
* گوشت‌های قرمز بدون چربی و غلات سبوس‌دار حاوی روی هستند. روی یک ماده معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۱
(اسفندیاراسکندری)

سلامتی حنجره

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی