پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

اهمیت صدا سازی برای قاریان امروزی

دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶ ق.ظ

شاید شما هم به این مشکل برخورده اید که باشنیدن قرائت قراء فعلی بعد از یک ربع دیگر تمایلی به شنیدن قرائت قرآن ندارید ( و فکر می کنید این از ضعف ایمان شماست که حال و حوصله قرآن را ندارید!) ، اما صدای قراء قدیمی را به راحتی تا یک ساعت وبیشتر با علاقه گوش می دهید.

به نظرشما چرا الان در خود مصر هم صداهایی مثل صدای عبدالباسط ، منشاوی و مصطفی اسماعیل و ... نداریم؟ علاوه بر نبوغ ذاتی این قاریان و تلاشی که برای رسیدن به این درجات کشیده اند مطلب مهم دیگری هست که جای آن در قرائت قرآن امروز خالیست. چرا به آن دوره ، دوره طلایی قرائت گفته می شود و همه حسرت چنان دوره ای را در سر دارند؟

قرائت قرآن فقط تقلید و یادگیری مقامات و ... نیست.

مهم ترین عاملی که در قرائت قرآن مؤثر است ، ویژگیهای صوتی قاری مانند طنین و رنگ صدا ، وسعت صوت و قدرت و ... است. به نظر می رسد که این ویژگیهادر قراء قدیم به صورت خدادادی و ذاتی وجود داشته است. ( البته با توجه به قدمت هنر موسیقی و آواز در مصر شاید آنها تمرینات ویژه ای برای صداسازی داشته اند که بنده اطلاعی ندارم ) در آن دوران افرادی با استعداد های صوتی مثل منشاوی در مصر کم نبوده اند. طنین صدای بسیاری از مبتهلین و قاریان قدیم مصر در قاریان فعلی جهان و خود مصر هم  به ندرت دیده می شود. اگر هزار نفر ابتهال حب الحسین را بخوانند باز هم جای طه الفشنی را نخواهند گرفت.

متاسفانه یا خوشبختانه ، در موسیقی غرب که غالب آن در خدمت به شیطان شکل گرفته است، مبحث صداسازی با جدیت بیشتری پیگیری می شود و اساتید صداسازی بسیاری با تلاش خود هر روز روشهای جدیدتری برای صدا سازی ارائه می دهند و بازار داغی هم برای این شغل یعنی تربیت صدا ایجاد شده است.

این اساتید تربیت صدا در زمینه های مختلف مانند  قدرت، طنین، وسعت و حتی تربیت حس، صدا را پرورش میدهند.

امروز قصد داریم برای نمونه دو کلیپ ویدئویی از مربیان صداسازی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم که مربوط به افزایش گستره صوتی و وسعت صدا می باشد.

1. کلیپ اول مربوط به آدام لوپز Adam Lopez  دارنده رکورد گینس مردان در خواندن نت های بسیار بالاست. او خواننده و مربی صدا سازی است و این توانایی خود را مرهون تمرینات صداسازی خود می داند. او در این ویدئو تا نت سی شارپ (#c) معادل دو دیز در اکتاو هشتم را اجرا میکند! ( داور اعلام میکند که این بالاتر از نتهایی است که با پیانو قابل اجراست!!! ) این کلیپ را از لینک زیر دانلود نمایید.

آدام لوپز دارنده رکورد گینس در خواندن نت های بالا

2. شاید یکی از معروفترین مربیان صدا سازی در آمریکا، برت منینگ  Brett Manning باشد. سری کامل برنامه صدا سازی او با نام موفقیت در خوانندگی  Singing Success در قالب دی وی دی و سی دی در آمریکا به فروش می رسد. او می تواند تا 6 اکتاو صدا ایجاد کند و این مهارت را به شاگردانش نیز می آموزد. در انتهای کلیپ می بینید که با یکی از شاگردانش در حال تمرین صدا سازی است که تا 5 اکتاو صدا را با هم تمرین می کنند. این کلیپ را می توانید از لینک زیر دانلود نمایید.

خواندن شش اکتاو  توسط برت منینگ



برگرفته شده از saloor.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۷

نظرات (۱)

تشکر

خدا خیرتون بده ان شاء الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی