پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
پیوندهــا
آموزش ها

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما

پاسخ اجمالی

اگرچه بحث پیرامون چنین موضوعی بسی گسترده است، اما به طور اجمال نظریات شیعه را که اهل سنت و یا گروهی از آنها با آن مخالف اند، در دو مرحله اعتقاد و احکام ذکر می‌کنیم:

 

الف. مرحله اعتقاد: شیعه معتقد است؛ صفات خدا عین ذاتش است؛ رویت خدا نه در دنیا ممکن است و نه در آخرت؛ عقاب طائع و ثواب عاصی از سوی خدا جایز نیست؛ جبر اساسی ندارد؛ امامت از اصول دین است و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و دقیقاً بخاطر همین عصمتی که غیر از خدا کسی از آن آگاهی ندارد، امام باید از طرف خدا منصوب شود و حکومت های اسلامی باید به ولایت منتهی شود و اطاعت از حاکم ظالم و جائر را جایز نیست.

شیعه معتقد است که مقصود‌ از اهل بیت در آیه 33 احزاب، حضرت فاطمه (س) و ائمه اطهار(ع) هستند.

شیعه بر این باور است که انبیاء (ع) معصوم اند. نه تنها مرتکب گناه کبیره نمی‌شوند، بلکه حتی گناه صغیره را هم انجام نمی‌دهند. بداء و رجعت و شفاعت هم از جمله اموری‌ هستند که شیعه به آنها معتقد است.

شیعه جمیع صحابه را عادل نمی‌داند و می‌گوید که در بین صحابه هم عادل وجود دارد و هم فاسق و فتوای آنها بر احدی حجت نیست و …

 

ب. در مرحله احکام: در احکام نیز از دیدگاه شیعه تقیه و همچنین متعه که همان ازدواج موقت است، جمع بین صلاتین و زیارت قبور و ائمه اطهار جایز است و "حی علی خیر العمل" فصلی از فصول اذان است. باب اجتهاد از نظر شیعه مفتوح است و… .

پاسخ تفصیلی

بحث پیرامون چنین موضوعی که بسی گسترده است، در چنین مجالی نمی‏گنجد، ولی به طور اجمال نظریات شیعه را که اهل سنت و یا گروهی از آنها با آن مخالف اند، در دو مرحله اعتقاد و احکام ذکر می‌کنیم:

 

الف. در مرحله اعتقاد و اصول دین شیعه معتقد است:

 

1. اگرچه توحید اصل مشترک بین شیعه و سنی است، اما شیعه صفات خدا را عین ذاتش می داند (در این باره نک: اصول اعتقادات معتزله، سؤال 8864  (سایت: 8811) ؛ اقسام و مراتب توحید، سؤال 1913 (سایت: 3445) ) .

 

2. شیعه رؤیت خدا را نه در دنیا ممکن می داند، نه در آخرت (در این باره نک:   شیعه و سنی و رؤیت خدا ، سؤال 8408 (سایت: 8477) ؛ دیده نشدن خدا با توجه به آیه 54 سوره بقره، سؤال 6477 (سایت: 8498) ؛ رؤیت (دیدن) خدا، سؤال 295 (سایت: 1748) ) .

 

3. بر خلاف اهل سنت شیعه عقاب طائع و ثواب عاصی را از خدا جایز نمی‌داند. ( در این باره نک:   عدل از نگاه شیعه و معتزله شماره 5923 (سایت: 6122) ).

 

4. شیعه قائل به جبر نیست. (در این باره نک:   نمایه انسان و اختیار، سؤال 51 (سایت: 287) ؛ علم خداوند و اختیارانسان، سؤال 2084 (سایت: 2135) ؛ انسان و جبر و اختیار، سؤال 1896 (سایت: 2718) ؛ جبر و اختیار، سؤال 2035(سایت: 2085) ؛ رد ادله جبریون، 528 (سایت: 576) ؛ مفهوم امر بین امرین، سؤال 58 (سایت: 294) ؛ و همچنین شماره های: 1221  (سایت: 1217) و 130 (سایت: 1237)   و 1550 (سایت: 1570)   و 2035 (سایت: 2085) ).

 

5. مهم ترین باور شیعه، اعتقاد به امامت است. شیعه معتقد است که امامت از اصول دین است و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و دقیقاً بخاطر همین عصمتی که غیر از خدا کسی از آن آگاهی ندارد، امام باید از طرف خدا منصوب شود و حکومت های اسلامی باید به ولایت منتهی شود.

 

6. شیعه اطاعت از حاکم ظالم و جائر را جایز نمی‌داند.

 

7. شیعه معتقد است که مقصود‌ از اهل بیت در آیه 33 احزاب، حضرت فاطمه (س) و ائمه اطهار(ع) هستند.

 

8. شیعه معتقد است که انبیاء (ع) معصوم اند. نه تنها مرتکب گناه کبیره نمی‌شوند، بلکه حتی گناه صغیره را هم انجام نمی‌دهند.

 

9. بداء و رجعت و شفاعت هم از جمله اموری‌اند که شیعه بدان معتقد می‌باشد. ( برای دریافت توضیحات بیشتر، نک: بدا، لوح، کتاب، سؤال 65 (سایت: 306) ؛ رجعت و خصوصیات آن؛ سؤال 247 (سایت: 1112) و 3006 (سایت: 3578)؛ رجعت پیامبران، امامان، سؤال 5896 (سایت: 6496) ؛ مراجعه شود) حکومت عادلانه امامان بعد از رجعت، سؤال 5290(سایت: 5595) ؛ توسل و شفاعت از نگاه اهل سنت، سوال 4889 (سایت: 5777) .

 

10. شیعه بر خلاف اهل سنت جمیع صحابه را عادل نمی‌داند و می‌گوید که در بین صحابه هم عادل وجود دارد و هم فاسق و فتوای آنها بر احدی حجت نیست. و … ( برای دریافت توضیحات بیشتر، نک: عدالت همه صحابه، سؤال 3817 (سایت: 4081) ).

 

ب. در مرحله احکام نیز:

 

1. شیعه تقیه را جایز می‌داند. ( برای دریافت توضیحات بیشتر، نک:   نماز تراویح و تقیه، سؤال 7286 (سایت: 7804)؛ دلایل تقیه کردن ائمه (ع)، سؤال شماره 1779 (سایت: 2132) ؛ سؤال 3022 (سایت: 4099) .

 

2. متعه که همان ازدواج موقت است در نظر شیعه جایز است. ( برای دریافت توضیحات بیشتر، نک:   بررسی احادیث متعه، سؤال 3320 (سایت: 4098) ؛ نمایه ازدواج موقت و آرامش شماره 2925 (سایت: 3130) ؛ نمایه ازدواج موقت در قران و سیره معصومین شماره 2965 (سایت: 3467) ؛ نمایه جواز ازدواج موقت شماره 844 (سایت: 915) ؛ نمایه مشکلات فراروی اجرای ازدواج موقت در جامعه شماره 347 (سایت: 353) .

 

3. باب اجتهاد از نظر شیعه مفتوح است.

 

4. تعصیب و عول را شیعه در باب ارث قبول ندارد. برای آگاهی از این دو واژه نک: عول و تعصیب.

 

5. از نظر شیعه جمع بین صلاتین جایز است. ( برای دریافت توضیحات بیشتر، نک: روش پیامبر و ائمه در جمع بین نماز ظهر و عصر، سؤال 3216 (سایت: 3473) ؛   دلایل جایز بودن خواندن نماز در سه وقت، سؤال 2205 (سایت: 2334) ).

 

6. "حی علی خیر العمل" فصلی از فصول اذان است.

 

7. زیارت قبور و ائمه اطهار جایز است (ما معتقدیم که زیارت قبور نه تنها شرک نیست و عین توحید است، بلکه ثواب زیادی دارد) و …

 

شما برای کسب توضیح و اطلاعات بیشتر می‌توانید به پاسخ های این سایت مانند: تفاوت ها و اشتراکات شیعه و اهل سنت در مسئله مهدویت، سؤال 1425 (سایت: 1708) ؛ مشخصات و ویژگی های شیعه، سؤال 287 (سایت: 2483)؛ دلایل برتری شیعه، سؤال 277 (سایت: 2163) ؛ و کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است، همچون: الجوامع و الفوارق بین السنه و الشیعه نوشته محمد جواد مغنیه؛ مع الشیعه الامامیه فی عقائدهم نوشته آیت الله جعفر سبحانی ؛ العقیده الاسلامیه علی ضوء مدرسه اهل البیت تالیف آیت الله جعفر سبحانی، مراجعه کنید.

(اسفندیاراسکندری)

شیعه یاسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی