پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

تذکراتی چند برای معلمین2

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ق.ظ
تذکراتی چند برای معلمین

به طور نمونه:
نمونه‌ای از رفتارهایی که در تدریس باید به کار بسته شود:
1ـ رسیدگی به تکلیف درس دانش‌آموزان و رفع اشکال‌های آن‌ها.
2ـ استفادة مؤثّر از طرح درسی که پیش از تدریس تهیه شده.
3ـ ربط دادن مطلب‎های جدید با آموخته‎های پیشین دانش‎آموزان.
4ـ شرکت دادن دانش‎آموزان در فعالیت‎های تدریس و یادگیری.
5ـ متناسب بودن مواد و مطالب درسی و روش تدریس با سطح توانایی دانش‎آموزان.
6ـ بر انگیختن دانش‎آموزان به تفکّر در مورد مطالب مورد تدریس.
7ـ توجّه به تفاوت‎های فردی دانش‎آموزان در مراحل تدریس.
8ـ ارزش‎یابی از آموخته‎های دانش‎آموزان در پایان درس.
9ـ تعیین تکلیف برای جلسه بعد.
معلّم برای ارزش‎یابی از عملکرد خود بر اساس مقیاس درجه‎بندی، می‎تواند از روش‎های مختلفی استفاده کند.
الف ـ روش خود سنجی: در این روش، معلّم روش تدریس خود را با توجّه به ملاک مطرح شده، مورد ارزش‎یابی قرار می‎دهد.
برای این کار می‎تواند با استفاده از یک ضبط صوت، جریان فعّالیّت‎های انجام شده در جلسة تدریس را روی نوار ضبط کند و با گوش دادن به آن، رفتارهای خود را مورد ارزش‎یابی قرار دهد.
ب ـ ارزشیابی معلّمان دیگر: با قرار دادن مقیاس درجه‎بندی شده در اختیار یکی از همکاران، از او بخواهیم تا رفتار ما را در جریان تدریس مورد ارزشیابی قرار دهد.
ج ـ ارزشیابی دانش‎آموزان: معلّم از دانش‎آموزان خود بخواهد تا دربارة روش تدریس و نحوة ادارة کلاس او نظر بدهند.
9ـ عوامل مؤثّر در برقراری انضباط
الف ـ انتخاب روش مناسب برای تدریس: دربارة روش تدریس مناسب قبلا توضیح داده شد.
ب ـ توجّه معلّم به همة دانش‎آموزان: هر گاه دانش‎آموز یا دانش‎آموزانی احساس کنند که فراموش شده‎اند و یا مورد توجّه معلّم در کلاس نمی‎باشند، نظم کلاس را به هم می‎زنند. از این رو معلّم ضمن توجّه به همة افراد کلاس، در سؤال و مشورت نمودن هم افراد خاصّی را مدّ نظر نداشته باشد، چرا که این عمل موجب می‎شود که دیگر دانش‎آموزان برای جلب توجّه معلّم و اثبات وجود خود، دست به کارهایی بزنند که نظم کلاس به هم بخورد که این عمل در بسیاری از موارد به استیضاح معلّم و عیب‎جویی از او همراه است.
ج ـ وقت شناسی معلّم : یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه برقراری نظم در کلاس درس، توجّه معلّم به وقت کلاس است، معلّم باید خود را مقیّد سازد که سر ساعت مقرّر در کلاس خود حاضر شود تا دانش‎آموزان نیز به پیروی از او به نظم و ترتیب عادت کنند، معلّمی که دیر سر کلاس حاضر می‎شود، خود موجب بی‎انضباطی بعدی دانش‎آموزان را فراهم می‎سازد.
د ـ رعایت عدالت: اگر دانش‎آموزان احساس نمایند که معلّم میان ‎آن‎ها تبعیض قائل می‎شود به این معنا که گناه یکی را نادیده گرفته و دیگری را به خاطر همان گناه مورد مجازات قرار می‎دهد، موجبات بی‎انضباطی در کلاس را فراهم خواهد کرد.
هـ ـ وضع ظاهری معلّم: از مسائل دیگری که اغلب موجب بی‎نظمی در کلاس می‎شود، عدم توجّه معلّم به وضع ظاهری خود می‎باشد، معلّمی که با موهای ژولیده و با لباس کثیف و نامرتّب و به طور کلّی با سر و وضع نامناسب وارد کلاس می‎شود مسلما مورد استهزای دانش‎آموزان قرار گرفته و نمی‎تواند تا آخر ساعت از خندة آنان جلوگیری کند. از این رو معلّم قبل از رفتن به کلاس بایستی یک بار سراپای خود را در آئینه ببیند.
و ـ سخن گفتن معلّم: صدای معلّم باید روشن و رسا باشد و کلماتش شمرده و مفهوم ادا گردد. معلّمانی که نامفهوم و آهسته یا لکنت‎دار صحبت می‎کنند یا لهجة غلیظ و ناراحتی دارند، ناگزیر علاقه و توجّه دانش‎آموزان را از کار کلاس پرت و منحرف می‎سازند، تا آن جا که شاگردان به کلّی خسته و آزرده گردیده و برای مشغول ساختن خود و یا به قصد انتقام گرفتن از مزاحمت معلّم، شروع به تمسخر و آزار وی می‎نمایند. و همچنین داشتن تکیه کلام‎های بی‎مورد نیز گاهی موجب بی‎نظمی در کلاس می‎شود و دانش‎آموزان در این گونه موارد، معلّم خود را با تکیه کلام مربوطه‎اش می‎شناسند، و یا هنگام تدریس تکیه کلام او را می‎شمارند و گاهی با هم سر درست بودن تعداد آن اخلاف پیدا کرده و بحث می‎کنند و این مسأله نیز خود عامل بی‎نظمی در کلاس می‎شود، از این رو باید از به کار بردن هر گونه تکیه کلامی و یا ادای نادرست کلمات در هنگام تدریس خودداری نمود.
ز ـ وجود عادات نامطلوب در معلّم: معلّم گاهی حرکاتی نظیر تکان دادن شانه، حرکات ناموزون پلک‎ها و یا ابرو از خود بروز می‎دهد و یا عاداتی نظیر بازی کردن با دکمة لباس و یا موی سر و صورت و امثال این‎ها دارد که این کارهای او نیز در ایجاد بی‎انضباطی در کلاس مؤثّر است.
ح ـ مقبولیّت و محبوبیّت معلّم: مقبولیّت معلّم در نظر دانش‎آموز، یا به طور کلّی هر مافوقی در نظر مادون که نقش تکامل بخشی دارد، ارتباط کامل با دو گروه امتیازات محسوس و مسلّم دارد که عبارتند از امتیازهای روحی و عقلی.
امتیازات عقلی معلّم، او را در نظر دانش‎آموز «مقبول» می‎کند و امتیازات روحی معلّم توأم با امتیازات عقلی سبب «محبوبیّت» او می‎شود. امتیازات روحی را می‎توان در اتّصاف به صفات مثبت تا مرز «فضیلت» و تبرّی از صفات منفی تا سر حد «تزکیّه» خلاصه کرد.
در پایان سفارش مولی المتقین علی بن ابی طالب علیه السلام به خود و کلیّه معلّمین متذکّر می‎شوم:
«مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ»[1]
هر که خود را پیشوای مردم کرد، باید پیش از یاد دادن به دیگری، نخست به تعلیم نفس خویش بپردازد و باید پیش از ادب کردن و آراستن دیگری به وسیله زبان، او را با روش و عمل خود مؤدّب و آراسته سازد و کسی که معلّم و تربیت کننده نفس خویش است نسبت به کسی که آموزگار و تربیت کننده مردم است به احترام و تعظیم سزاوارتر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی