پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

چینش قرائت استاد مصطفی اسماعیل درسوره مبارکه اسراء


شاید در قرائت قرآن برای یک قاری اتفاق بیفتد که گام شروع تلاوت بالا باشد که این موضوع می‌تواند عمدا یا سهوا اتفاق بیافتد. یک قاری معمولا باید راه خروج از آن را بداند تا با ظرافت تمام بدون آنکه آسیب به حجره بزند، تلاوت کاملی را اجرا کند.

استاد مصطفی اسماعیل برخلاف بیشتر تلاوت‌های خود، در سوره اسراء با گام بالاتر تلاوت را آغاز می‌کند. نکته جالب در این تلاوت آن است که مصطفی اسماعیل با آنکه این سوره را با پرده بالاتر صدای خود شروع می‌کند، نه تنها دچار صرافت و تکلف در تلاوت می‌شود بلکه با ظرافت تمام و قدرت عالی تلاوت خود را ادامه می‌دهد و به زیبایی تمام القای معنای آیات را که شگرد استاد مصطفی اسماعیل است، اجرا می‌کند.
استاد از آیه 1 تا 5 این سوره در دستگاه بیات در بخش قرار این دستگاه به اجرای موزون الحان مبتنی بر معنا می‌پردازد ولی از آیه 6 وارد پل معروف خود که در اکثر تلاوت‌های استاد به چشم خورد می شود.
پل معروف استاد که محل اتصال دستگاه بیات به دستگاه رست است که یه عنوان مثال سوره معروف حجرات- ق استاد در آیه (وقالت الاعراب ءامنا...)، در سوره بقره در آیه (الم تر الی الذین خرجوا من دیارهم...) و بسیاری از تلاوت‌های این استاد مشهود است. وی اغلب بعد از اجرای پل بیات- رست وارد دستگاه بیات می‌شود و یک گام تلاوت خود را بالا می‌برد.
پل بیات- رست توسط بسیاری از قاریان مصر اجرا می‌شود ولی به عنوان مثال استاد شحات انور بعد از اجرای این پل وارد دستگاه رست می‌شود در حالی که معمولا استاد مصطفی اسماعیل بعد از اجرای آن وارد دستگاه بیات می‌شود.
استاد مکررا از آیه 6 تا آیه 7 سوره اسرا به ظرافت بسیار زیبا این پل را اجرا می‌کند و در آیه 9 که اوج معنای این آیات است، گام بالای بیات را اجرا می‌کند که این نشان‌دهنده تسلط بالای استاد در تطبیق الحان با معنای آیات است.
استاد در ادامه برای تأکید به معنای آیه، در آیه 11 دوباره این لحن را اجرا می‌کند. استاد در ادامه آیات بعد از دستگاه بیات وارد دستگاه صبا می‌شود و بدون تکمیل دستگاه صبا وارد دستگاه نهاوند در آیه 13 تا 15 سوره اسراء می‌شود.
وی دستگاه نهاوند را از قرار دستگاه شروع می‌کند و به طور ماهرانه‌ای قسمت جواب دستگاه نهاوند را در آیه 14 اجرا می‌کند که به نظر می‌رسد با توجه به معنای آیات جز اجرای این لحن زیبا لحن دیگری به ذهن نمی‌رسد. استاد بعد از تلاوت آیات 1 تا 15 سوره اسرا، سوره مبارکه طارق را تلاوت می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۳
(اسفندیاراسکندری)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی