پایگاه قرآنی رسالت

آموزشی - قرآنی- مذهبی
پایگاه قرآنی رسالت

پایگاه قرآنی رسالت
(ما سعی و وظیفه داریم تامطالب مربوط به: قرائت،روخوانی،روانخوانی،تجوید
وحفظ قرآن کریم و موارد دیگری را جهت استفاده علاقه مندان جمع آوری نموده و در دسترس عموم قرار دهیم)



دراين سایت
در كل اينترنت
آموزش ها

زنده باد ایران

قرآن آنلاین

مجموعه کامل ترتیل

گنجینه قرائت

تلگرام ما

آخرین نظرات شما
  • ۱۷ تیر ۰۱، ۱۶:۲۱ - مریم**
    عالی

آداب تلاوت قرآن

دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ

 آداب تلاوت قرآن
آداب ظاهری

خواندن قرآن بهتر است با وضو و دور از حال جنابت خوانده شود.
((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم] فرمود: «راه قرآن را پاکیزه کنید.»
اصحاب پرسیدند «یعنی چه؟»
فرمود:«دهان خود را مسواک کنید، آن‌گاه قرآن بخوانید.»
شروع قرائت

امام صادق علیه السلام فرمود:«درهای معصیت را با گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» ببندید و درهای طاعت را با گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» باز کنید، و این از آداب قرائت قرآن است.»
مکان قرائت

رسول خدا می‌فرمود:«خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، و مانند قوم یهود و نصاری نباشید که فقط در کنیسه‌ها و کلیساها دعا می‌کنند و خانه ها را رها کرده اند. وقتی تلاوت قرآن در منزل زیاد شود، اهل خانه از خیر و برکتش بهره‌مند می شوند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا می‌درخشد.»

و نیز می‌فرمود:«در خانه‌های خود قرآن بخوانید و خانه‌ها را از برکت آن بهره‌مند کنید.»

امام صادق علیه السلام می‌فرمود:«قبل از خواب، سوره ای از قرآن را بخوانید، چرا که برایتان در مقابل هر آیه، ده حسنه نوشته و ده گناه محو می‌شود.»
حال قرائت

رسول خدا می‌فرمود:«قرائت قرآن در حال نماز بهتر است از غیر نماز.»

حضرت امام حسین علیه السلام نیز فرمود:«هرکس آیه ای از کتاب خدا را در نمازش ایستاده بخواند، برای هر حرفی از آن صد حسنه نوشته می شود و اگر در غیر نماز بخواند ده حسنه.»
تدبّر در قرآن

حضرت امام رضا علیه السلام در راه سفر به خراسان ، شب‌ها زیاد قرآن می‌خواند و هر گاه به آیه‌ای که در آن ذکر بهشت آمده بود می‌رسید، می‌گریست و از خداوند درخواست بهشت می‌کردند و از آتش جهنم به خداوند پناه می‌برد.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:«در علمی که در آن فهم نباشد خیری نیست؛ در قرائتی که در آن تدبّر نباشد خیری نیست، و در عبادتی که در آن دقت و آگاهی نباشد خیری نیست.»

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند:«و رتل القران ترتیلا» یعنی چه؟
فرمود:«یعنی قرآن را کاملا روشن و واضح بخوان، و مانند شعر که به سرعت می‌خوانند قرائت نکن!»
سپس فرمود:« وقتی به عجائب قرآن رسیدید توقّف و تأمل کنید و با قرآن قلب‌های خود را به حرکت در آورید. سعی نکنید سوره را به آخر برسانید. عجله نکنید، بلکه تفکر و تدبّر داشته باشید، گرچه سوره به اتمام نرسد.»
قرائت قرآن با صدای خوش

رسول خدا می‌فرمود:«قرآن را با لحن و صوت عربی بخوانید. بعد از من قومی خواهند آمد که قرآن را با غنا می‌خوانند. اینان که قلب‌هایشان شیفته آوازشان می‌باشد، بدانند قرآن از حنجره آنها تجاوز نمی‌کند.»

رسول خدا می‌فرمود:«قرآن را به صوت زیبای خود زینت دهید.»

و نیز فرمود:«من بر شما می‌ترسم از اینکه دین را سبک بشمارید، و حکم قاضی را با رشوه و امثال آن بخرید و قطع رحم نمایید و می‌ترسم از اینکه قرآن را با آلات لهو و موسیقی همراه کنید. و نیز می‌ترسم کسی را که در دین با فضیلت‌ترین شما نیست، جلو بیندازید و علی علیه السلام را کنار بزنید.»

امام صادق علیه السلام فرمود:
امام باقر علیه السلام بهترین صوت قرآن را داشت، و هرگاه در شب به نماز می‌ایستاد و قرآن می‌خواند، بعضی از مردم که از کنار خانه امام می‌‌گذشتند، می‌ایستادند و به صدای او گوش می‌سپردند.»

از رسول خدا پرسیدند:«چه کسانی بهترین صوت قرآن را دارند؟»
فرمود:«آنان که وقتی قرائتشان را بشنوید، خشیت و ترس آنان را از خداوند در صدایشان حس کنید.»
رسول الله و قرآن

رسول خدا به ابن مسعود فرمود:«برای من قرآن بخوان!»
ابن مسعود سوره نساء را شروع کرد تا رسید به آیه «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا» (پس چگونه است زمانی که ما از هر امّتی گواهی را حاضر کنیم و تو را، ای رسول ما، بر آنها گواه بگیریم؟)
در این هنگام چشمان رسول خدا پر از اشک شد و فرمود کافی است.

2- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«سوره هود و واقعه و مرسلات و عم یتسائلون مرا پیر کردند.»
قرائت ممنوع

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:«در رکوع و در سجده و در مستراح و در حمام و در حال جنابت نخوانید. همچنین قرآن خواندن زنی که وضع حمل کرده و آلوده به خون است و زن حائض و عریان نیز شایسته نیست.»
بهترین روش قرائت قرآن
+ نوشته شده در پنجشنبه هجدهم اردیبهشت 1393 ساعت 10:36 شماره پست: 12

بهترین روش درست گوش دادن به قرائت چه روشیه ؟ :

این سوال اکثر قاریان قرآنه که می خوان از ابتدا شروع کنند:

اول از همه عجله نداشتن و صبر واما بعد تمرین درست

دوم:قبل از تمرین صدای خود را گرم کنید (10دقیقه ترتیل خوانی با پرده پائین صدا) تا به تارهای صوتی آسیب نرسد....

***بهترین روش اینه که اول دوسه بار کل قرائت رو خوب گوش کنید و با لحن ها و کلیت قرائت استاد آشنا بشید . بعد قرائت رو به چندین قسمت مثلا 3دقیقه ای تقسیم کنید یعنی 3 دقیقه ی اول یک قسمت – 3 دقیقه ی دوم یک قسمت و بهمین صورت تا پایان قرائت . بعد باید هر روز حداقل نیم ساعت تمرین کنید روی این 3 دقیقه هایی که تقسیم کردید…

***روش تمرین صحیح رو یاد بگیرید .برای اینکار بعد از تقسیم و انتخاب 3 دقیقه ی اول  شروع به گوش کردن قرائت می کنید . در این 3 دقیقه ممکنه استاد مثلا ۱۰ تا ۱۵ نفس خونده باشه . نفس یعنی از وقتی شروع به خوندن میکنه تا وقتی که مکث میکنه و نمیخونه . شما از نفس اول باید شروع کنید به خوب گوش دادن و همین رو اینقدر گوش بدید و تمرین کنید تا دقیقا مثل خود استاد بتونید همون آهنگ و لحن رو بخونید. تا زمانیکه نتونستید نفس اول رو دقیقا یعنی حداقل ۸۰ درصد شبیه استاد بخونید سراغ نفس دوم نرید . دقت کنید پردازش آهنگ ها در مغز کمی طول می کشه که به صورت نا خود آگاه است بنابراین ممکنه و قتی یک قسمت رو که یاد گرفته اید هفته بعد هم تمرین کنید چیزهای بهتری یاد بگیرید و بهتر هم بخونید .

 نکته : گوش انسان با ۱۰ بار در یک روز گوش کردن متوجه همه زوایا نمیشه پس باید وقتی یه قسمت رو تقریبا یاد گرفتید حتما تا دو سه هفته هر هفته یک بار اون قسمت رو اول چند بار با دقت گوش کنید بعد تمرین کنید و صداتون را ضبط کنید و از نظر سرعت تلاوت و… با اون چک کنین .نکته : بعد از این که چندین بار نوار رو به گوشتون چسبوندید تا تمام ریزه کاری ها رو بشنوید  حالا چند بار از دور و با فاصله از ضبط  به اون گوش دهید تا منبع صوت از گوشتون فاصله داشته باشه .

سعی کنید هر نفس رو در حین یادگیری صوت و لحن حفظ کنید . یعنی کلماتی که در اون یک نفس خونده شده . بعد از یادگیری کامل نفس اول بسراغ نفس دوم برید و بهمین ترتیب .

-  بعد از آماده کردن مثلا 3 دقیقه نوبت به تحویل اون به استاد میرسه . البته قبل از رفتن به جلسه و خوندن نزد استاد حتما صدای خودتون رو ضبط کنید و با الگو مقایسه کنید. اگر حداقل ۹۰ درصد شبیه بود معلومه شما موفق بودید و درست تمرین کردید اگر کمتر باشه باز هم باید بیشتر تمرین کنید . ولی جلسه قرآن پیش یه استاد خوب حتما بریدحتی اگر آماده نباشید و هر هفته یا حداقل هر دو هفته یکبار جایی رو که تمرین کردید و خوب حفظ کردید رو تحویل بدید تا استاد شما رو راهنمایی کنه و بتونید راحت تر پیش برید. البته حتما صداتونو و حرف های استاد رو کامل ضبط کنید و وقتی اومدید خونه فردا یا همون روز حتما چندین بار خوب گوش کنید تا خوب به نقاط ضعفتون پی ببرید و بتونید اونها رو درست کنید .

-  حفظ آیات باعث میشه هر وقت اراده کردید بتونیدزمزمه و تمرین کنید . یعنی وقتی آهنگ یادتون اومد آیاتم بلد باشید راحت میخونید .البته کسی که زیاد گوش بده کم کم و خودبه خود حفظ می شه . نکته : حتما در دفعات اول از روی قرآن بخونین و وقتی هم که حفظ شدید هر چندوقت یکبار از رو بخونین .

بهمین ترتیب یک قرائت رو از استاد الگو آماده کنید تا پس از یک تا سه ماه بتونید یک قرائت رو کامل آماده کنید . بعد نوبت به قرائت دوم میرسه و بهمین ترتیب . تا وقتی که حداقل بین 5 تا 8 سال همینطور تقلید کنید البته فقط از یک استاد و بعد از اون میتونید با آشنا شدن بیشتر با قرآن و قرائت و تسلطیکه که درطول این مدت و تمرین بدست آوردید جاهای دیگر قرآن رو هم بخونید . البته در انتخاب لحن و آهنگ حرف اول رو معنای آیات میزنه . چون هدف اصلی از تلاوت قران انتقال معنا به مستمعینه پس باید ترجمه وتفسیر هم بخونید و در کنار یادگیری صوت و لحن وقتی هم برای این موضوع بسیار مهم که متاسفانه در کشور ما و در جلسات ما بهش توجهی معمولا نمیشه یا خیلی کمتر از بقیه موارد توجه میشه بذارید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۳
(اسفندیاراسکندری)

آداب تلاوت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی